Onderzoeksrappport Effecten van roodlichtnegatie op de verkeersveiligheid en veiligheidsverhogende maatregelen. Stagerapport Hogeschool Windesheim, opleiding Verkeerskunde.

Author(s)
Dobbenberg, H.
Year
Abstract

Het huidige beleid ten aanzien van de controle op roodlichtnegatie is tot op heden onvoldoende ontwikkeld. Zo is het niet bekend wat het effect van roodlichtcamera’s op de verkeersveiligheid is en welke maatregelen ter voorkoming van kruispuntongevallen bestaan. Dit rapport gaat voor beide probleemstukken een oplossing aandragen. Allereerst is een beschrijving gegeven over de positie van verkeersregel-installaties in Duurzaam-Veilig en het algemene verkeersbeleid in Nederland. Na de opsplitsing van regelinstallaties in verkeersregelinstallaties en toerit-doseringsinstallaties is de keuze gemaakt een verdere toespitsing te maken op verkeersregelinstallaties omdat de verkeersonveiligheid hier het grootst is en de roodlichtnegatie ernstig kan aflopen. Toeritdosering wordt verder buiten beschouwing gelaten. Bij het verhogen van de verkeersveiligheid speelt handhaving een belangrijke rol. Met handhaving wordt gestreefd een structurele gedragsverandering bij weggebruikers te creëren. Bij roodlichtnegatie bestaan hiervoor verschillende methoden. Omdat uit de ongevallenanalyse van roodlichtnegatie ongevallen blijkt dat het langzaam verkeer oververtegenwoordigd is, wordt aan wegbeheerders het advies gegeven de wachttijden van deze doelgroep na te gaan. Mocht de wachttijd acceptabel zijn, zal handhaving moeten worden toegezegd. Wegbeheerders kunnen nog vele maatregelen nemen als het gaat om de verhoging van de verkeersveiligheid. Dit blijkt uit een analyse van verschillende mogelijkheden waarbij tevens gebruik is gemaakt van bestaande rapporten. Het invoeren van het veiligheidsrood op vri kruisingen zorgt voor een grote reductie van het aantal flankongevallen waarbij een pelotonmeting voor de afname van het aantal kop/staart ongevallen zorgt. Ook voor het onderzoek van het effect van roodlichtcamera’s is gebruik gemaakt van een verkeersveiligheidsanalyse, waaruit blijkt dat plaatsing van een camera voor een ongevallenreductie van ruim 20 procent zorgt. Bij een intensieve samenwerking tussen BVOM en wegbeheerders zal het mogelijk worden om op kruispunten, met een hoog ongevallenpercentage waar een rotonde niet tot de mogelijkheden behoort, een ongevallenreductie tussen de 40 en 50 procent te realiseren. De wegbeheerder zal dan kruispuntplateau’s moeten aanleggen en andere dynamische maatregelen plaatsen. Indien handhaving nadien nog nuttig blijkt te zijn zal deze in overweging moeten worden genomen. Tevens wordt voor een vervolg op ‘Door met Duurzaam Veilig’ geadviseerd een verkeersregelinstallatie met kruispuntplateau, op de plekken waar een rotonde niet past of qua capaciteit te kort schiet, als duurzaam veilige oplossing te zien. (Author/publisher)

Request publication

3 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20070141 ST [electronic version only]
Source

Soesterberg, Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie BVOM, 2006, 27 p., 9 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.