Ongevallen met speed-pedelecs : resultaten van een dieptestudie.

Author(s)
Stelling-Konczak, A. Duijvenvoorde, K. van Louwerse, W.J.A. Boele-Vos, M.J. Doumen, M.J.A. Algera, A.J. & Davidse, R.J.
Year
Abstract

Dit rapport doet verslag van een SWOV-dieptestudie naar speed-pedelecongevallen. Een speed-pedelec is een snelle elektrische fiets die trapondersteuning biedt tot 45 km/uur. Bij een dieptestudie naar verkeersongevallen wordt zo veel mogelijk gedetailleerde informatie verzameld over alle aspecten van het ongeval: de verkeerssituatie, de directe omgeving, het gedrag en de achtergrond van de betrokken verkeersdeelnemers, hun voertuigen en het letsel van de gewonden. Deze studie is vooral een eerste verkenning met het oog op het toenemend aantal speed-pedelecs in het verkeer. In het kader van die eerste verkenning hebben we ‘speed-pedelecs’ ruim geïnterpreteerd, namelijk als elektrische fietsen die ondersteuning bieden tot een snelheid die ruim boven de 25 km/uur ligt. Die keuze is gemaakt omdat het bij de selectie van ongevallen voor deze dieptestudie op voorhand niet zeker was of het een officiële speed-pedelec betrof. Van de 29 geselecteerde ongevallen waren er 24 met een officiële speed-pedelec: 22 waren ten tijde van het ongeval als bromfiets gecategoriseerd en 2 als snorfiets. De overige vijf waren ‘gewone’ elektrische fietsen, waarvan er drie – al dan niet door manipulatie – ondersteuning gaven tot een snelheid van 35 km/uur of hoger. Het doel van deze studie was om op kwalitatieve wijze inzicht te verkrijgen in het ontstaan en de afloop van ongevallen met speed-pedelecs. Dit betreft kennis die niet uit reguliere ongevallen­studies gehaald kan worden, omdat de speed-pedelec in de ongevallenregistratie niet als aparte categorie wordt geregistreerd. De verkregen inzichten kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van maatregelen waarmee het toekomstig aantal speed-pedelecongevallen kan worden beperkt, ondanks een verwachte toename van het aantal speed-pedelecs in het Nederlandse verkeer.

Publication

Library number
20210756 ST [electronic version only]
Source

Den Haag, SWOV - Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, 2021, 137 p., ref.; R-2021-19A

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.