Ongevallen met vrachtauto's die afneembare laadbakken vervoeren.

Author(s)
-
Year
Abstract

De aanleiding voor dit onderzoek werd gevormd door een dodelijk ongeval dat plaatsvond doordat een grote stalen afzetbak van een vrachtauto afviel. De vrachtauto was voorzien van een speciale inrichting voor het vastzetten van dergelijke afzetbakken. De afzetbak is losgeraakt toen de vrachtautochauffeur een uitwijkmanoeuvre uitvoerde. Dat de afzetbak onder die, op zich niet extreme, omstandigheden losraakte kwam doordat het bevestigingsmechanisme niet bestand was tegen de dwarskrachten die bij de uitwijkmanoeuvre optraden. De ondeugdelijkheid van het mechanisme was niet het gevolg van overmatige slijtage, achterstallig onderhoud of een onjuist gebruik, maar bleek te worden veroorzaakt door een ontwerpfout. Het euvel was van dien aard dat het niet verwonderlijk is dat het transportbedrijf en de chauffeur(s) het niet hebben onderkend. Ook is het niet te verwachten dat de ondeugdelijkheid van het mechanisme aan het licht zou zijn gekomen bij een technische controle door de politie. Dat het voertuig desondanks toch tot het wegverkeer werd toegelaten, kon gebeuren doordat bij de toelatingskeuring van vrachtauto’s met een afneembare bovenbouw de deugdelijkheid van het bevestigingsmechanisme niet wordt getoetst. De Raad is van oordeel dat dit dient te veranderen: gelet op de potentieel zeer ernstige consequenties dient de deugdelijk van dergelijke bevestigings-systemen door een onafhankelijke toetsing te worden gewaarborgd. De toelatingskeuring is daartoe het meest geëigend omdat dat de enige onafhankelijke keuring is waarvan zeker is dat een vrachtauto er aan wordt onderworpen voordat deze tot het verkeer wordt toegelaten. Uit navraag bij de politie is gebleken dat het losraken van afneembare laadbakken met enige regelmaat voorkomt. Bij de gemelde ongevallen zaten geen andere gevallen waarbij sprake was van een ontwerpfout in het bevestigingsmechanisme; in alle gemelde gevallen bleek het losraken te zijn veroorzaakt doordat het mechanisme onvoldoende onderhouden was of de bak/container niet goed was vastgezet. Kennelijk wordt door een deel van de betreffende chauffeurs c.q. transportbedrijven het risico onderschat (of de verkeersveiligheid niet serieus genomen). Met het oog op de ongevallen die door een gebrekkige onderhoudstoestand werden veroorzaakt is de Raad van oordeel, dat de onderhoudstoestand van het bevestigingssysteem bij APK-keuringen getoetst moet gaan worden en tevens zoveel mogelijk bij technische controles door de politie moet worden gecontroleerd. Die politiecontroles acht de Raad tevens van belang omdat daarmee ook het correct vastzetten van afneembare laadbakken wordt gecontroleerd en gestimuleerd. (Author/publisher)

Request publication

10 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20041981 ST [electronic version only]
Source

's-Gravenhage, Raad voor de Transportveiligheid (RvTV), 2004, 24 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.