Ontwerp Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Limburg 2006 : bijlagen.

Author(s)
-
Year
Abstract

Al vanaf het moment dat we ons kunnen voortbewegen zijn we onderweg. Met behulp van steeds geavanceerdere verplaatsingsmiddelen kunnen we steeds sneller, gemakkelijker, comfortabeler en veiliger afstanden afleggen en andere plekken bezoeken. Voor werk, familiebezoek of andere sociale contacten, voor vrijetijdsbesteding of recreatie. De steeds ruimere mogelijkheden stellen mensen in staat hun doelen op steeds meer en andere plekken te bewerkstelligen. Door de eenwording van Europa en door globalisering is het niet meer ongewoon voor werk of privé even over de grens te gaan. Dat geldt niet alleen voor persoonlijke verplaatsingen, maar ook voor het steeds meer aanwezige goederenvervoer. Door de mogelijkheden op het gebied van productie, arbeidskrachten en vervoer is een globale economie ontstaan, waarbij dagelijks grote hoeveelheden grondstoffen, halffabrikaten en eindproducten tussen de verschillende economische centra worden vervoerd, om uiteindelijk de producten in de winkel op de plank te krijgen. En omdat we op gezette tijden allemaal gelijktijdig en op dezelfde manier en met grote hoeveelheden op pad willen, hebben we in toenemende mate te maken met mobiliteitsproblemen: files, volle treinen en bussen, maar ook luchtvervuiling, lawaai, energieverbruik en aantasting van de natuur. Mobiliteit beweegt mensen ook op een andere manier. Omdat mobiliteit zo’n onlosmakelijk onderdeel van ons leven is geworden, is het verplaatsen en vervoeren een integraal onderdeel van onze dagelijkse ervaringen en weten we allemaal precies hoe de vork in de steel zit. We zijn allen ervaringsdeskundigen en er zijn (behoudens misschien voetbal) weinig onderwerpen die ons zo na aan het hart en voor op de tong liggen. Hier ligt dan ook voor een steeds belangrijker deel de sleutel voor de oplossing van mobiliteitsproblemen. Overheden kunnen van alles doen om het de reiziger zo goed mogelijk naar de zin te maken. Goede infrastructuur en vervoersnetwerken, hoogwaardige vervoersvoorzieningen, gedetailleerde informatie voorafgaand en gedurende de reis, aantrekkelijke tarieven, het zijn allemaal zaken waar de overheid keuzes maakt en de reiziger faciliteert. Overigens wel binnen de randvoorwaarden die haar worden gesteld of die zij zelf op basis van politieke en maatschappelijke keuzes wil stellen. Maar een belangrijk deel van het reisgedrag is uiteindelijk afhankelijk van de reiziger zelf. Hoe laat men vertrekt, met welk vervoermiddel men reist en welke route men kiest zijn uiteindelijk zaken die door de individuele reiziger zelf worden bepaald. Hoe zeer de overheid het de reiziger ook naar de zin maakt, de reiziger zelf bepaalt het definitieve verkeersbeeld. Het is in dit samenspel dat we met zijn allen de mobiliteit in Limburg vorm moeten geven. Het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan (PVVP) geeft daar de kaders voor. In deel A Het kader wordt een overzicht gegeven van de belangrijke uitgangspunten die er voor dit PVVP gelden. Binnen deze marges hebben wij het mobiliteitsbeleid ingevuld. Achtereenvolgens wordt aandacht besteed aan het rijksbeleid, het Provinciaal Omgevingsplan Limburg (POL) en de relevante trends en ontwikkelingen. In deel B De visie hebben we aangegeven hoe wij de mobiliteit in goede banen willen leiden om daarmee een bijdrage te leveren aan de ruimtelijk-economische ontwikkeling en aan het tot stand brengen van een duurzame mobiliteit. Hier komt de hoofdfilosofie van het PVVP aan de orde. In deel C Het plan komt aan bod hoe we in de komende jaren te werk willen gaan. We geven voor alle deelthema’s van mobiliteit en een aantal aanverwante thema’s aan wat de ambitie en strategie is en vervolgens komen aan bod het uitvoeringsprogramma, het financiële kader en de beoogde monitoring en evaluatie. In het bijlagenrapport zijn opgenomen de integrale uitkomsten van de strategische milieubeoordeling, de Essentiële onderdelen van de Nota Mobiliteit, die voorzien zijn van een annotatie hoe in het PVVP hier uitwerking aan is gegeven, en een overzicht van de agenda van de netwerkanalyse Zuid-Limburg. (Author/publisher)

Request publication

13 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062213 ST [electronic version only]
Source

Maastricht, Provincie Limburg, 2006, 147 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.