Ontwerpsnelheid voor autosnelwegen differentiëren en voor gebiedsontsluitingwegen harmoniseren. Paper gepresenteerd tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010.

Author(s)
Hansen, I.
Year
Abstract

Een uniforme ontwerpsnelheid voor hoofdbanen van autosnelwegen beperkt de flexibiliteit van de vormgeving, vergroot het ruimtebeslag, bemoeilijkt de inpassing in dichter bebouwde omgeving en verhoogt de kosten. Het aantal klassen en de optimale snelheid per wegcategorie zou aangepast kunnen worden ten einde het ongevalrisico significant te verminderen, de begrijpelijkheid voor de weggebruikers en de doorstroming op wegvakken en kruispunten te bevorderen. Het aantal verschillende snelheidsklassen voor wegen kan sterk worden teruggebracht, waardoor de uniformiteit en herkenbaarheid van de vorm van de wegen zal toenemen en de homogeniteit van de verkeersstromen wordt bevorderd. De veiligheid is verder gebaat bij het stelselmatig verminderen van de maximale snelheid op gevaarlijker locaties zoals kruispunten van GOW en een effectieve handhaving van de snelheid en volgafstanden d.m.v. ISA. (Author/publisher)

Publication

Library number
20101949 hhh ST [electronic version only]
Source

In: Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010, 4 p., 1 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.