Vrije tijd is de belangrijkste reden van mobiliteit: aan grofweg tweevijfde van alle verreden kilometers en tweevijfde van alle gemaakte verplaatsingen ligt een sociaalrecreatief motief ten grondslag. Toch is er zowel in onderzoek als in beleid nauwelijks aandacht voor de mobiliteit in de vrije tijd. Doel van deze verkennende studie is om meer inzicht te verschaffen in context, kenmerken en dynamiek van de vrijetijdsmobiliteit. Met de context wordt gedoeld op de maatschappelijke condities en individuele hulpbronnen die van invloed zijn op vrijetijdsbesteding: de hoeveelheid tijd en geld waarover mensen beschikken, alsmede de vervoersmogelijkheden en bestemmingen die voorhanden zijn. De kenmerken hebben betrekking op de omvang, samenstelling en reikwijdte van de vrijetijdsmobiliteit: de aantallen verplaatsingen en afgelegde afstanden, het gebruik van de diverse vervoermiddelen, alsmede het wie, wanneer en waarheen van de mobiliteit van de vrije tijd. De dynamiek ten slotte verwijst naar de ontwikkelingen die zich in het verleden hebben voorgedaan in de kenmerken van de vrijetijdsmobiliteit, en de te verwachten ontwikkelingen in de nabije toekomst. (Author/publisher)
Abstract