Voor een succesvolle invoering van ITS applicaties is het nuttig om a priori de socioeconomische effecten en maatschappelijke kosten en baten te kunnen bepalen. De overheid baseert bijvoorbeeld haar investeringsbeslissingen mede op deze effecten. Op het gebied van ITS bestaan tools voor afzonderlijke onderdelen van deze analyse, maar een geïntegreerde tool ontbreekt. Een cruciale stap is opschaling: verkeerskundige effecten worden bepaald met behulp van microsimulatie, in scenario’s die beperkt zijn in tijd en geografische schaal. Maatschappelijke kosten-batenanalyse vereist opschaling naar bijvoorbeeld een heel land en een heel jaar. In de praktijk wordt weinig aandacht geschonken aan de opschalingsmethodiek. In het Europese project ITS Testbeds ontwikkelt TNO een praktische methodiek voor opschaling, die de tools voor verkeerssimulatie en kosten-batenanalyse integreert. Dit artikel schetst de problemen die een rol spelen bij opschaling en beschrijft deze aanpak. De aanpak wordt geïllustreerd met case studies over kilometerbeprijzing en Speed Alert. (Author/publisher)
Abstract