Overstekend wild op lagere orde wegen : overreden of overleven?

Author(s)
Jaarsma, C.F. Langevelde, F. van & Botma, H.
Year
Abstract

Doel van deze bijdrage is te laten zien dat een goede verkeersplanning op regionale schaal, waarbij wordt uitgegaan van een samenhangend netwerk van hogere en lagere orde wegen, kan leiden tot een aanzienlijke verbetering van de oversteekkans voor wilde dieren. Dat geldt in het bijzonder voor de lagere orde wegen, waar de traditionele fysiek-technische ingrepen langs de weg zoals rasters en onderdoorgangen grote beperkingen kennen. Wij bespreken maatregelen waarbij verbetering van de passeerbaarheid van de weg centraal staat en hun effecten. Dit wordt geïllustreerd met enkele praktijkvoorbeelden. Deze laten zien dat van de instelling van een “ruraal verblijfsgebied”, bijvoorbeeld in de vorm van een Duurzaam Veilig ingerichte 60 km/h zone, grote gunstige effecten zijn te verwachten voor de fauna door lagere slachtofferkansen en omdat door verminderde barrièrewerking van erftoegangswegen grotere aaneengesloten leefgebieden ontstaan. (Author/publisher)

Request publication

8 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20071367 l ST (In: ST 20071367 CD-ROM)
Source

In: Verkeerskundige werkdagen 2007, Hilversum, 13 en 14 juni 2007, 11 p., 14 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.