Oxboard wel veilig maar nog niet toegelaten.

Author(s)
-
Year
Abstract

Vooralsnog mag men met de Oxboard, het kleine broertje van de Segway, niet op de openbare weg of op de stoep rijden aangezien het niet behoort tot een van de wettelijk vastgestelde voertuigcategorieën. Dat benadrukt de SWOV, die onderzoek deed naar de verkeersveiligheidsaspecten. Daarbij scoort de Oxboard een voldoende, hoewel men wel eerst moet oefenen. Dat laatste zou de indruk kunnen wekken dat toelating tot de openbare weg voor de deur staat, maar daar is meer voor nodig, aldus de SWOV. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu kan besluiten om innovatieve voertuigen toe te laten op de openbare weg. Zo’n voertuig krijgt dan de status ‘bijzondere bromfiets’. De Segway is hiervan een bekend voorbeeld. Men moet dan minimaal 16 jaar zijn om op een bijzondere bromfiets te mogen rijden. Een fabrikant of importeur kan bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu een aanvraag indienen om toegelaten te worden op de openbare weg. Op basis van een door de importeur aan te leveren dossier, met daarin testrapporten die het veiligheids- en milieubeschermingsniveau aantonen, kan het ministerie al dan niet besluiten het Oxboard toe te laten op de openbare weg. SWOV heeft alleen onderzocht in welke mate het Oxboard voldoet aan de principes van een Duurzaam Veilig wegverkeer, zoals gelijkwaardigheid in snelheid, richting en massa en de voorspelbaarheid van gedrag. Daarnaast heeft SWOV een praktijkproef uitgevoerd om de voertuigbeheersing van het Oxboard te vergelijken met de Paukool, een vergelijkbaar Segway-achtig vervoermiddel dat al wel is toegelaten op de openbare weg. SWOV concludeert dat toetsing van het Oxboard aan de principes van Duurzaam Veilig wegverkeer geen indicaties opleveren dat de verkeersveiligheid nadelig wordt beïnvloed, maar dat in algemene zin wel geldt dat de toenemende diversiteit van voertuigtypen het steeds ingewikkelder maakt om een veilig wegverkeer te realiseren. Het Oxboard scoort (na beperkte oefening door de testpersonen) in de praktijktoets lager dan de Paukool, maar ruim voldoende op de onderzochte onderdelen: bochten, rechtuit rijden, overgang van drempels en uitwijken of snelheid minderen bij een onverwachte gebeurtenis. Op basis van de huidige toetsresultaten ziet SWOV geen bezwaren om het voertuig op het voetpad toe te laten met een maximumsnelheid van 6 km/uur. Bij een hogere snelheid ligt het fietspad voor de hand, maar omdat de interactie met andere weggebruikers niet kon worden onderzocht concludeert SWOV dat toelating op het fietspad pas kan worden vastgesteld na een (tijdelijke) periode van gedogen. Het is van belang dat mensen niet ongeoefend met het voertuig de openbare weg opgaan. SWOV beveelt een ruime oefentijd aan (minimaal een half uur) in een veilige omgeving. Dit is van belang voor de beheersing van het board, maar — bij eventuele toelating op de openbare weg — ook voor de herkenbaarheid en voorspelbaarheid van het gedrag van Oxboard-berijders. Hiertoe zou — naar voorbeeld van skaters — een gedragscode kunnen worden opgesteld, aldus de SWOV. (Author/publisher)

Publication

Library number
20160496 ST [electronic version only]
Source

Verkeersnet, 10 juni 2016, Pp.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.