Om bereikbaarheidsproblemen in stedelijke gebieden het hoofd te bieden zou het Park and Bike (P+B) concept een waardevolle aanvulling kunnen zijn op de bestaande Parkeer en Reis (P+R) faciliteiten. P+B faciliteiten zijn overstappunten waar reizigers hun auto kunnen parkeren en hun reis voort kunnen zetten met de fiets. De fiets is op korte afstanden relatief snel en biedt in vergelijking met het huidige openbaar vervoer in veel gevallen meer vrijheid en flexibiliteit. Het doel van dit paper is een antwoord te geven op de vraag hoe gemeenten de totstandkoming en het succesvol gebruik van P+B kunnen bevorderen, en op welke wijze het proces rond de realisering en exploitatie van P+B optimaal kan worden vormgegeven. Ten eerste is aan de hand van een uitgebreide literatuurstudie naar P+R gebruik en fietsgebruik in het algemeen, een toetsingskader gedefinieerd. Vervolgens is voor een dertiental gemeenten uiteengezet op welke manieren op dit moment parkeren, fietsen, P+R, en in enkele cases het P+B-concept, worden geïntegreerd in het gemeentelijk verkeer- en vervoersbeleid. Tenslotte zijn twee casestudies uitgevoerd leidend tot aanbevelingen hoe het proces rond de realisering en exploitatie van P+B voorzieningen optimaal kan worden vormgegeven. Behalve dat een P+B alternatief snel en goedkoop dient te zijn, blijkt uit de literatuur dat bestemmingen op maximaal 2,5 a 3 km van het P+B terrein mogen zijn gelegen en dat optimale fietscondities dienen te worden gerealiseerd om het natransport aantrekkelijk te laten zijn. Verder zijn de kansen voor P+B locaties het grootst op locaties waar geen of weinig ontsluitend openbaar vervoer aanwezig is, waar veel werkgelegenheid is binnen een straal van 3 km en wanneer deze worden gerealiseerd op locaties die bewaakt zijn. Verder zijn flankerende maatregelen om het autogebruik op eindbestemming te ontmoedigen van groot belang. Bij de implementatie van het P+B-concept is het belangrijk om de doelgroep, de forenzen te bereiken. Op dit moment werken gemeenten vooral vanuit een aanbodgerichte benadering. Uit dit onderzoek blijkt echter dat gemeenten bedrijven actief zouden moeten betrekken in het proces rond de realisatie en exploitatie van P+B faciliteiten. Het P+B concept dient vanuit een vraaggerichte benadering worden neergezet: door P+B te promoten bij bedrijven, bedrijven te betrekken bij de planvormingsfase en door goedkope abonnementen aan te gaan bieden. (Author/publisher)
Abstract