Parkeerkencijfers; basis voor parkeernormering

Author(s)
Bach, B.
Year
Abstract

De vraag naar parkeerruimte neemt nog steeds toe. Dit komt onder andere doordat het autobezit en het autogebruik toenemen. Het benodigde aantal parkeerplaatsen kan worden berekend op basis van parkeerkencijfers of wordt bepaald in parkeernormen. Parkeerkencijfers zijn op de praktijk gebaseerde cijfers. Parkeernormen geven het aantal beleidsmatig vastgestelde parkeerplaatsen bij een voorziening aan. Bij het gebruik van parkeerkencijfers moet rekening worden gehouden met de bereikbaarheid van de locatie, de specifieke kenmerken van de functie, de mobiliteitskenmerken van de gebruikers van het gebouw en met het gemeentelijk beleid. Gemeenten zoeken steeds vaker naar een evenwicht tussen zoveel mogelijk tegemoetkomen aan de parkeervraag en de optimale combinatie van leefbaarheid en bereikbaarheid. Met de parkeerbalans wordt de [on]balans tussen parkeervraag en parkeeraanbod berekend. Vaak is gecombineerd gebruik van parkeerplaatsen mogelijk. Zo kan een parkeerplaats van een winkel die tot zes uur ’s avonds open is ook gebruikt worden door theaterbezoekers die om half acht arriveren. Onderzoek ter plaatse kan inzicht geven in de lokale omstandigheden en de te hanteren parkeerkencijfers. In de publicatie wordt in zes stappen uitgelegd hoe een parkeerbalans tot stand komt. Aan de hand van een ingevuld stappenplan wordt een rekenvoorbeeld gegeven. CROW is het nationale kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur. Een non-profit organisatie waarin overheid en bedrijfsleven samenwerken vanuit gemeenschappelijke belangen bij ontwerp, aanleg en beheer van wegen en verkeers- en vervoersvoorzieningen. (Author/publisher)

Request publication

3 + 13 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20060015 ST S
Source

Ede, C.R.O.W kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur, 2003, 36 p., 3 ref.; Publikatie ; No. 182 - ISBN 90-6628-387-4

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.