Dit deel kijkt over de grenzen naar ervaringen met de aanpak om in en rond stedelijke centra het autogebruik te beperken en het openbaarvervoergebruik te bevorderen. Het succes van P+R wisselt in ons land nogal. Ervaringen uit het buitenland leren dat kant-en-klare oplossingen niet bestaan, wel zijn elders nieuwe ideeën en invalshoeken te vinden. De meeste aandacht gaat uit naar P+R-ervaringen in Engeland, Duitsland en Frankrijk. In deze landen zijn de lokale initiatieven het gevolg van landelijk gestuurd beleid. Die omstandigheid sluit goed aan bij de Nederlandse situatie. Daarnaast is er in deze landen aandacht voor flankerend beleid, waarmee het gebruik van P+R wordt gestimuleerd en soms zelfs afgedwongen. Ook België, Oostenrijk, Zwitserland en de Scandinavische landen volgen een dergelijke aanpak. In Spanje en Italië daarentegen zijn het vaak steden die P+R initiëren. Madrid, Rome en Milaan hebben bijvoorbeeld goed geformuleerd gemeentelijk mobiliteitsbeleid. (Author/publisher)
Abstract