Passende oplossing voor reisinformatie op mobiele telefoons.

Author(s)
Dicke, M. & Groot, J. de
Year
Abstract

Traveller information on mobile phones. Nowadays, virtually every traveller carries a mobile phone, which has created a demand for information services who offer travel information. However, it is not an easy task to design information which is suitable for a cell phone’s small screen. Designers of travel information services have to meet two contrasting demands. On the one hand, it is necessary to provide as much information as possible. On the other hand, the information must fit the small screen of a mobile telephone. In this study, a method of information provision is tested which tries to meet both demands. The information provided is structured so as to correspond to human information processing. This method makes it possible to provide more information without a reduction in user-friendliness. Each screen displays one element of information only. This improves readability and makes information easier to remember. This method was tested against the traditional way of providing information on small screens, and a method that makes use of abbreviations. The new method was judged as more user-friendly, but remembrance/recall of messages did not improve. (Author/publisher) Nederlands abstract: Omdat vrijwel alle reizigers een mobiele telefoon met zich meedragen is er een vraag ontstaan naar informatiediensten die reisinformatie aanbieden. Het is echter niet eenvoudig om teksten te ontwerpen die geschikt zijn voor de kleine schermen van de telefoons. De ontwerper heeft te maken met een paradox: aan de ene kant moet zoveel mogelijk informatie aangeboden worden, aan de andere kant moet het scherm waarop de informatieaanbieding moet gebeuren zo klein mogelijk zijn zodat het voordeel van de mobiele telefoon, namelijk de compacte vorm, behouden kan blijven. In dit onderzoek wordt een methode van informatieaanbieding getest waarbij meer rekening is gehouden met de eigenschappen van de gebruiker. Door de methode kan meer informatie aangeboden worden zonder dat de gebruiksvriendelijkheid van de dienst verminderd. Voor berichten die bestaan uit verschillende informatie elementen wordt per scherm maar één informatie element weergegeven. Hierdoor zou informatie beter gelezen kunnen worden en beter onthouden kunnen worden. Deze methode wordt vergeleken met de traditionele wijze van informatie aanbieding en een aanbiedingsvorm waarbij afkortingen gebruikt worden. De nieuwe methode wordt als gebruiksvriendelijker beoordeeld dan de andere methoden. Echter de methode had niet tot gevolg dat gebruikers de teksten beter onthielden. (Author/publisher)

Request publication

9 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051732 f6 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Source

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 6, p. 1687-1706, 10 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.