Passieve veiligheid beoordeeld met botsproeven: EuroNCAP : toelichting en evaluatie van het European New Car Assessment Programme.

Author(s)
Denys, T.
Year
Abstract

EuroNCAP is the European crash test programme that assigns scores (in the form of stars) to passenger cars that reflect secondary safety provided to adult occupants, children in child restraints and pedestrians. EuroNCAP is supported by 5 governments (UK, Germany, France, The Netherlands and Sweden), the European Commission, motorcar federations, an international consumer organization and a representation of British insurers. To be able to assign the above mentioned scores, the results of frontal and side impact tests, pole tests and pedestrian tests are thoroughly analyzed. The scores offer the possibility to consumers to compare different vehicles in the field of secondary safety. The car manufacturers are offered the possibility to use the scores for commercial purposes. Since the start up of EuroNCAP in 1996 the assigned scores for safety for adult occupants have witnessed a clear increase. This increase is not noticeable in scores that reflect the safety for pedestrians. As the safety for children in child restraints has only been investigated since the end of 2003, no trend was noticeable so far. European research indicated that the results of EuroNCAP concerning safety for adult occupants form a good indication of the consequences of real life accidents. A strong correlation was found between the amount of assigned stars and the gravity of the sustained injuries. Also on the vehicle level the results of the simulated collisions seem to correspond well to the consequences of real life crashes. The most important recommendation toward the Flemish and Belgian government consists of joining EuroNCAP. In this way influence can be exerted on the policy within EuroNCAP, and the proposals concerning the extension of the crash tests (collision compatibility, whiplash, different test speeds, cycling safety, …) can be implemented. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: EuroNCAP is het Europese crashtestprogramma dat aan personenwagens scores (in de vorm van een aantal sterren) toekent met betrekking tot passieve veiligheid voor volwassen inzittenden, kinderen in kinderzitjes en voetgangers. EuroNCAP wordt gesteund door 5 Europese overheden (Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Zweden en Nederland), de Europese Commissie, automobielfederaties, een internationale consumentenorganisatie en een vertegenwoordiging van Britse verzekeraars. Om de hierboven vermeldde scores te kunnen toekennen worden de resultaten van frontale en zijdelingse impacttesten, paaltesten en voetgangerstesten grondig geanalyseerd. De scores bieden aan de consument de mogelijkheid om verschillende voertuigen met elkaar te vergelijken op gebied van passieve veiligheid. Aan de constructeurs wordt de mogelijkheid geboden de behaalde scores te gebruiken voor publicitaire doeleinden. Sinds de opstart van EuroNCAP in 1996 is met betrekking tot veiligheid voor volwassen inzittenden een duidelijke toename van de toegekende scores waarneembaar. Bij de veiligheid voor voetgangers is deze toename niet merkbaar. Aangezien de veiligheid voor kinderen in kinderzitjes pas sinds eind 2003 wordt beoordeeld, is het nog te vroeg hier uitspraken over te doen. Uit Europees onderzoek is gebleken dat de resultaten van EuroNCAP, wat veiligheid voor volwassen inzittenden betreft, een goede indicatie vormen van de werkelijke gevolgen van verkeersongevallen. Er is een sterke correlatie gevonden tussen het aantal toegekende sterren en de ernst van de opgelopen letsels. Ook op voertuigniveau blijken de resultaten van de gesimuleerde botsingen overeen te komen met de werkelijke gevolgen van een verkeersongeval. Naar de Vlaamse en Belgische overheid wordt de aanbeveling geformuleerd toe te treden tot EuroNCAP. Op deze manier kan invloed uitgeoefend worden op het beleid binnen EuroNCAP en kunnen de voorstellen met betrekking tot het uitbreiden van de crashtesten (botscompatibiliteit, whiplash, verschillende testsnelheden, fietserveiligheid, ...) ten uitvoer gebracht worden. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Request publication

18 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
C 35117 [electronic version only]
Source

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2006, 32 p., 18 ref.; Rapportnummer RA-2006-78

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.