Het voorliggende rapport beschrijft de resultaten van een pilootproject over diepteonderzoek naar de oorzaken van ongevallen met vrachtwagens en bussen in Vlaanderen, dat gesteund werd door de Vlaamse Minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Voor dit onderzoek werden de gerechtelijke dossiers van een steekproef van 125 vrachtwagenongevallen onderzocht door middel van de door het INRETS (Institut National de Recherche sur les Transports et leur Sécurité) ontwikkelde scenariomethode voor diepteonderzoek van verkeersongevallen. Het onderhavige verslag handelt dan ook in de eerste plaats over de resultaten die de toepassing van deze methode op de geselecteerde steekproef van ongevallen met vrachtwagens opleverde. Binnen het pilootproject dat door het Belgian Accident Research Team (BART) van het Observatorium voor de Verkeersveiligheid uitgevoerd werd, werd voorafgaand aan deze diepteanalyse een analyse gemaakt van de verkeersongevallenstatistieken over ongevallen met vrachtwagens in België én een literatuurstudie over de oorzaken van ongevallen met vrachtwagens. (Author/publisher)
Abstract