Pilot multimodale reisinformatie. Paper gepresenteerd tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010.

Author(s)
Baar, A. de Tse, K. & Koster, R.
Year
Abstract

Het doel van de pilot is het integreren van dynamische wegverkeersinformatie (DVM/NDW) en Openbaar Vervoer (OV) informatie (OV) zodat op bermDRIPS (dynamische route informatie panelen) Multimodale reis- en route informatie (MMRI) kan worden getoond. De informatie op deze bermDRIPS verwijst - binnen de pilot — naar 4 P+R terreinen. Op de bermDRIPS wordt de multimodale reis en route informatie doorlopend aangepast aan de werkelijke situatie, zodat weggebruikers een goede vergelijking kunnen maken tussen de duur van hun reis per auto, trein en/of bus. Het aantal verwijzingen naar P+R locaties kan worden uitgebreid. De meerwaarde van de MMRI pilot bestaat uit verschillende aspecten: * Korte termijn effect met MMRI tekstkarren bij o.a. evenementen Mysteryland, Uitmarkt, Gaypride en/of wegwerkzaamheden.* MMRI pilot zorgt dat op korte termijn weggebruikers gaan nadenken over reisalternatieven, zodat op middellange termijn voor geschikte ritten de daadwerkelijke overstap naar het OV kan worden gemaakt. * MMRI pilotteam onderzoekt de volledige MMRI behoeften en gedragseffecten van reizigers (auto, bus én treinverkeer). * MMRI pilot zorgt voor generieke verbetering van de kwaliteit van regionale informatie (reistijd en/of verwachtingen) in de verkeersketen. * MMRI pilot zorgt voor een verbetering van de benutting van wegkant informatievoorziening in relatie tot het openbaar vervoer. * De MMRI pilot zorgt voor een vergroting van het publieksgerichte netwerkmanagement en bewustwording door verwijzingen naar P+R terreinen bij regionale en/of nationale evenementen. * MMRI pilotteam onderzoekt het effect op dynamische operationeel verkeersmanagement (verbeterde doorstroming, vermindering voertuig verliesuren/ autokilometers, vermeerdering bus/treinkilometers). * De MMRI oplossing (koppelvlak) is schaalbaar, toekomstvast en eenvoudige te borgen binnen andere regio’s en/of verkeercentrales. * De integratie van wegverkeer en OV data is de eerste innovatieve stap naar ‘in car technologie’ met betrokken ketenpartners en marktpartijen. (Author/publisher)

Publication

Library number
20101949 q ST [electronic version only]
Source

In: Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010, 8 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.