PPC Landelijke Kilometerprijs. Deel I: Kwalitatieve analyse en selectie van organisatiemodellen.

Author(s)
-
Year
Abstract

Voorliggend document bevat de kwalitatieve analyse van de Public Private Comparator (PPC) voor de Landelijke Kilometerprijs (Kilometerprijs). Het gaat in op * Doel van de Landelijke Kilometerprijs * Globaal PPC beoordelingskader * Opzet en werking van het Kilometerprijs systeem * Fundamentele mechanismen, raakvlakken en drivers van het Kilometerprijs systeem * Ingrediënten van een organisatiemodel voor de Landelijke Kilometerpijs * Uitwerking op hoofdlijnen van vijf organisatiemodellen * Vijf modellen langs de lat van de (kwalitatieve) PPC checklist * Conclusies op basis van de kwalitatieve analyse Dit document vormt de basis voor de kwantitatieve PPC analyse. Op basis van de gecombineerde kwalitatieve en kwantitatieve PPC zal worden besloten over het organisatiemodel en de inhoud van de (mogelijke) aanbesteding van het Kilometerprijs systeem. Om de kwantitatieve PPC richting en diepgang te kunnen geven is het verstandig het aantal varianten dat met elkaar wordt vergeleken te beperken. De kwalitatieve PPC die in dit document wordt gepresenteerd reikt conclusies aan voor het selecteren van de varianten die onderdeel zullen uitmaken van de kwantitatieve PPC. Dit document dient daarom als basis voor het besluit over welke varianten (of organisatiemodellen) in de kwantitatieve PPC in meer detail vergeleken zullen worden. De analyse die hierna gepresenteerd wordt is uitgevoerd met een breed en multidisciplinair team. Tevens is een visie gevraagd van private en publieke partijen over de voor- en nadelen van de in dit document gepresenteerde organisatiemodellen. Het project Kilometerprijs is echter volop in beweging. Voorliggende analyse is gebaseerd op de huidige technische, financiële en juridische inzichten. Tevens verdient vermelding dat naast de PPC verscheidene andere onderzoeken plaatsvinden die ook materiaal en inzichten opleveren over hoe de Kilometerprijs te implementeren. De resultaten van de PPC moeten dan ook samen met de resultaten van voornoemde andere onderzoeken begrepen worden. Hoofdstuk 1 beslaat de introductie van onderhavige rapportage in termen van doel en inhoud. Hoofdstuk 2 plaatst de analyse in de context van het Kilometerprijs systeem en gaat dieper in op de PPC methodiek. Hoofdstuk 3 beschrijft de kaders en uitgangspunten die gebruikt zijn bij het opstellen van de PPC voor de Kilometerprijs. Alvorens de verschillende organisatiemodellen op een rij te zetten in hoofdstuk 5, gaat hoofdstuk 4 eerst in op de (technische) karakteristiek van het Kilometerprijs systeem. Zoals gezegd, geeft hoofdstuk 5 een overzicht van de verscheidene organisatiemodellen die zijn vergeleken in het kader van de kwalitatieve PPC. Hoofdstuk 6 presenteert de opzet, methodiek en uitkomsten van de kwalitatieve vergelijking van de in hoofdstuk 5 behandelde organisatiemodellen. Tot slot, sluit hoofdstuk 7 de rapportage af met conclusies en een doorkijk op het vervolgtraject: de kwantitatieve PPC. (Author/publisher)

Publication

Library number
20151195 ST [electronic version only]
Source

's-Gravenhage, Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Personenvervoer DGP, 2007, 72 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.