The presentation of an activity-based approach for surveying and modelling travel behaviour.

Author(s)
Janssens, D. & Wets, G.
Year
Abstract

In order to better guide and substantiate the decisions of transportation planners, the use of traffic and transportation models has been advocated by governments and by research communities. Activity-travel microsimulation systems provide a means of forecasting the impacts of a given policy at the aggregate and disaggregate level, so that detailed analyses of model results can be performed in ways that are generally infeasible with the conventional four-stage approach. The aim of this paper is to announce an important potential contribution to this line of research by the presentation of a comprehensive and extensive research program. The research program contains four main workpackages: i.e. data collection, model calibration, followed by transition and valorization programs. The research program has been reviewed by several external referees and was found to be innovative due to the development of an activity-based transportation model including short-term rescheduling decisions and (long-term) learning components. The innovative datacollection procedure has been acknowledged as well. In terms of broader contributions for society, the reviewers appreciated the valorisation workpackage and opportunities for additional follow-up activities. (Author/publisher) Nederlands abstract: De voorstelling van een activiteitengebaseerde benadering voor het bevragen en modelleren van verplaatsingsgedrag. Om een betere ondersteuning en beleid voor transportplanners mogelijk te maken, is het gebruik van verkeers- en vervoersmodellen in het verleden vaak aanbevolen geweest door regeringen en onderzoeksgemeenschappen. Activiteiten en verplaatsingsgerelateerde microsimulatiesystemen kunnen leiden tot een manier om voorspellingen te doen van de impact van een bepaalde beleidsbeslissing op zowel een geaggregeerd als gedesaggregeerd niveau, zodanig dat het mogelijk wordt om een gedetailleerdere analyse van de modelresultaten uit te voeren op een manier dat het typisch onmogelijk is met de 4-staps benadering die in het verleden dikwijls werd gehanteerd. Het doel van deze paper is om een belangrijke potentiële bijdrage tot dit onderzoeksveld aan te kondigen door de voorstelling van een omvangrijk en veelomvattend onderzoeksprogramma. Het onderzoeksprogramma bevat 4 werkpakketten: data verzameling, model calibratie, gevolgd door een transitie- en een valorisatie-fase. Het onderzoeksprogramma is door verschillende externe referees beoordeeld en werd door hen als innovatief beschouwd, o.a. omwille van de ontwikkeling van een activiteitengebaseerd transportmodel dat korte termijn rescheduling en lange termijn leercomponenten bevat. Ook de innovatieve datacollectie-methode werd geapprecieerd. Op het vlak van een algemenere bijdrage aan de maatschappij, werden het valorisatie-werkpakket en de mogelijkheden voor toekomstig onderzoek gewaardeerd. (Author/publisher)

Request publication

1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051732 g3 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Source

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 6, p. 1935-1954, 49 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.