Procesevaluatie Leerlijnen : eindrapportage. In opdracht van Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV.

Author(s)
Oijen, J. van & Bergevoet, L.
Year
Abstract

Codename Future (CNF) heeft in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat het product ‘Leerlijnen’ ontwikkeld. Dit product bestaat uit vijf lesdossiers: 1. Lichtpunt (fietsverlichting) 2. Gordels en helm (beveiligingsmiddelen) 3. Aan de kant! (agressie in het verkeer) 4. Drinkz, drugz, dramaz (alcohol en drugs in het verkeer) 5. Veiligheid eerst! (verkeersveiligheid algemeen). Leerlingen werken zelfstandig via de computer aan één van deze vijf lesdossiers. Aansluitend aan het lesdossier maken de leerlingen een opdracht over verkeersveiligheid, zoals het schrijven van een verbeterplan of het maken van een poster. De lesdossiers zijn zo ontworpen, dat leerlingen worden gedwongen na te denken over hun eigen gedrag in het verkeer. Het hoofddoel van het computeronderdeel is minder gericht op het bijbrengen van kennis, maar meer op het activeren van deze kennis, bewustwording van het gedrag in het verkeer en het veranderen van de attitude. Het gaat om de rol van de leerling in het verkeer en zijn gedrag ten opzichte van andere verkeersdeelnemers. Het uiteindelijke doel van de ‘Leerlijnen’ is dat middelbare scholen gedurende minimaal één leerjaar aandacht besteden aan verkeerseducatie en de Leerlijnen opnemen in hun jaarplanning. Verschillende middelbare scholen werken vanaf dit jaar met de lesdossiers van CNF over verkeersveiligheid. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat wil weten of de geklozen inhoud, uitwerking, didactische aanpak en werkwijze daadwerkelijk in de praktijk wordt uitgevoerd en gewaardeerd en of de lesdossiers eventueel moeten worden aangepast. Deze procesevaluatie heeft het volgende doel: Inzicht krijgen in het onderwijspakket en de werkwijze van CNF bij de lessen over verkeersveiligheid en de waardering hiervoor door leerlingen en docenten. Om deze doelstelling te behalen, zijn op vijf scholen groepgesprekken met leerlingen en interviews met docenten gehouden. In totaal zijn 73 leerlingen in dit onderzoek betrokken. Op de vijf scholen is een projectdag georganiseerd en is het product ‘Leerlijn’ niet als vast onderdeel van het schooljaar geïntroduceerd. Uit dit onderzoek blijkt dat leerlingen een projectdag over verkeersveiligheid als leuk beoordelen. Met name de activiteiten waarbij de leerlingen zelf dingen moeten doen, zoals het maken van een verbeterplan en het presenteren van dit plan, vinden zij leuk. De leerlingen zien de projectdag niet als leerzaam, aangezien zij geen nieuwe kennis opdoen. Leerlingen zien het ontwikkelen van vaardigheden, het ophalen van oude kennis en het vormen van een mening niet als leren. Leerlingen beoordelen het lesdossier als saai en niet nuttig. Dit wordt in hun ogen veroorzaakt door het type en de hoeveelheid vragen, te veel herhaling in de vragen en het opdoen van weinig nieuwe kennis. De docenten vinden de combinatie tussen het lesdossier voor het ophalen van kennis en het daadwerkelijk toepassen van de kennis in het verbeterplan een goed aanpak. De docenten zien dat de leerlingen hun algemene vaardigheden trainen. De leerlingen zijn daarnaast een hele dag bewust bezig met verkeersveiligheid. Een belangrijk manco aan de projectdagen is dat de docenten na of tijdens de projectdag niet meer terugkomen op de vragen uit het lesdossier. Leerlingen hebben hun mening over verkeersveiligheid gegeven in het lesdossier, maar hier wordt niets meer mee gedaan. Leerlingen classificeren het lesdossier daarom als nutteloos. De begeleiding en voorbereiding vanuit CNF is goed. Docenten noemen de begeleiders vaardig en enthousiast. (Author/publisher)

Request publication

15 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20070057 ST [electronic version only]
Source

Utrecht, XTNT Experts in Traffic and Transport, 2006, 33 p.; Dossiernummer 064W

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.