Profileren van risico op basis van gerapporteerd gedrag ten aanzien van snelheid in het verkeer. Scriptie Universiteit Hasselt.

Author(s)
Daelen, P. van den
Year
Abstract

Vele mensen rijden wel eens te snel. Onaangepaste snelheid is echter één van de belangrijkste ongevalsoorzaken in het verkeer. In de literatuur stelt men dat ongeveer 30% van ongevallen te wijten zijn aan onaangepaste snelheid (verkeersveiligheidsplan 2008). Het gaat hier niet enkel om het overschrijden van de snelheidslimiet, maar ook over sneller rijden dan verantwoord is binnen bepaalde omstandigheden. Het overschrijden van de snelheidslimiet geeft natuurlijk wel een indicatie van een verantwoorde snelheid. Uit onderzoek blijkt echter dat nog veel mensen de snelheidslimieten niet respecteren. Binnen de bebouwde kom beweert zelfs 12% vaak, zeer vaak, tot altijd de snelheidslimiet te overschrijden met minstens 10 km/u (verkeersveiligheidsplan 2008). Het met overdreven snelheid rijden kan dus als risicogedrag bestempeld worden. Het begrijpen hoe een dergelijk risicogedrag tot stand komt en welke factoren het beïnvloeden kunnen van groot belang zijn bij het uitwerken van maatregelen. Enkel indien men het degelijk begrijpt kan men campagnes opzetten die hun doel niet missen. Te weten komen wie dit risicogedrag vertoont is dan weer belangrijk om te weten tot wie de maatregelen gericht moeten worden. Dit werkstuk handelt over risicogedrag ten aanzien van snelheid in het verkeer en zal trachten een beter inzicht te verschaffen in het snelheidsgedrag van mensen in het verkeer en zal via eigen onderzoek trachten theorieën rond snelheidsgedrag te toetsen. (Author/publisher)

Publication

Library number
20120437 ST [electronic version only]
Source

Hasselt, Universiteit Hasselt, Interfacultair Instituut Verkeerskunde, 2010, VIII + 107 p., 22 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.