Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport 2011-2015 Flevoland.

Author(s)
-
Year
Abstract

Een intensief verkeer van mensen, producten en diensten is onlosmakelijk verbonden met Flevoland: centraal in Nederland gelegen, levensader voor de Noordvleugel van de Randstad, schakel naar het Noorden en Oosten van ons land. Het is zaak al dit verkeer, inclusief openbaar vervoer, in beweging te houden. Daarbij dient de druk op de leefomgeving niet toe te nemen en moet het aantal verkeersslachtoffers worden terug gedrongen. De provincie heeft daarbij een belangrijke positie in het verkeer- en vervoerbeleid. Dit komt tot uiting in de diverse rollen die de provincie daarin heeft, bijvoorbeeld het oplossen van mobiliteitsvraagstukken in samenwerking met andere overheden. Maar daarnaast heeft de provincie ook een belangrijke rol als regisseur, aanjager, initiator of deelnemer. Zo is de provincie voortrekker en belangrijke deelnemer in het opstellen en uitwerken van de netwerkanalyses. Een deel van het wegen- en vaarwegennet binnen Flevoland valt onder verantwoordelijkheid van de provincie. Het zijn de doorgaande regionale wegen en fietspaden met de bijbehorende rotondes, bruggen, fietstunnels en -bruggen, viaducten (kunstwerken), bermen, openbare verlichting, verkeersregelinstallatie en bushaltes / knooppunten. De provincie streeft naar een goed onderhouden wegen- en fietspadennet, zodat mensen zich nu en in de toekomst op een comfortabele, veilige en met een goed in te schatten reistijd kunnen verplaatsen. De provincie voert onderhoud uit, verbetert en legt nieuwe wegen en kunstwerken aan. Het onderhoud bestaat bijvoorbeeld uit het repareren van de weg, het maaien van de bermen en de gladheidbestrijding. De provincie is opdrachtgever van het openbaar vervoer en ontvanger en verdeler van rijksmiddelen. e vaarwegen waarvoor de provincie verantwoordelijk is, betreffen doorgaande vaarten binnen Flevoland (die gebruikt worden voor beroeps- en recreatievaart), de bijbehorende sluiscomplexen, de oevers en afmeervoorzieningen (steigers). Reguliere werkzaamheden betreffen onder andere de bediening van de bruggen en sluizen al dan niet op afstand. Het baggerwerk is gedelegeerd aan het Waterschap. In het hoofdstuk 1 wordt onder andere beschreven welk doel het PMIT dient, het proces van totstandkoming van het PMIT in relatie tot het beleidskader en de financiële spelregels met betrekking tot de dekkingsbronnen voor de PMIT-projecten. Er is speciale aandacht in dit hoofdstuk voor wat het PMIT-programma betekent voor het Hoofdlijnenakkoord van het college van Gedeputeerde Staten van Flevoland en voor de overige politieke besluiten op het gebied van verkeer en vervoer. In hoofdstuk 2 wordt het beleid voor het komende jaar beschreven met betrekking tot de activiteiten Mobiliteit, Verkeersveiligheid en Openbaar Vervoer. In hoofdstuk 3 wordt het beleid met betrekking tot de PMIT-projecten investeringen en niet-jaarlijks onderhoud wegen en vaarwegen nader uitgewerkt. Vervolgens wordt in hoofdstuk 3 de geplande projecten voor de periode 2011-2015 weergegeven in het PMIT-programma. Door middel van de projectomschrijvingen wordt inzicht geboden in de doelstelling van het project, de aard van de gekozen oplossing, de doelgroepen, inschatting van de risico’s, planning en de dekkingsarrangementen. (Author/publisher)

Request publication

2 + 14 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20131542 ST [electronic version only]
Source

Lelystad, Provincie Flevoland, afdeling Wegen, Verkeer en Vervoer, 2010, 86 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.