Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport 2012-2016 Flevoland.

Author(s)
-
Year
Abstract

Een intensief verkeer van mensen, producten en diensten is onlosmakelijk verbonden met Flevoland: centraal in Nederland gelegen, levensader voor de Noordvleugel van de Randstad, schakel naar het Noorden en Oosten van ons land. Het is zaak al dit verkeer, inclusief openbaar vervoer, in beweging te houden. Daarbij dient de druk op de leefomgeving niet toe te nemen en moet het aantal verkeersslachtoffers worden terug gedrongen. De provincie heeft daarbij een belangrijke positie in het verkeer- en vervoerbeleid. Dit komt tot uiting in de diverse rollen die de provincie daarin heeft, bijvoorbeeld het oplossen van mobiliteitsvraagstukken in samenwerking met andere overheden. Maar daarnaast heeft de provincie ook een belangrijke rol als regisseur, aanjager, initiator of deelnemer. Zo is de provincie voortrekker en belangrijke deelnemer in het opstellen en uitwerken van de netwerkanalyses. Een deel van het wegen- en vaarwegennet binnen Flevoland valt onder verantwoordelijkheid van de provincie. Het zijn de doorgaande regionale wegen en fietspaden met de bijbehorende rotondes, bruggen, fietstunnels en —bruggen, viaducten (kunstwerken), bermen, openbare verlichting, verkeersregelinstallatie en bushaltes / knooppunten. De provincie streeft naar een goed onderhouden wegen- en fietspadennet, zodat mensen zich nu en in de toekomst op een comfortabele, veilige en met een goed in te schatten reistijd kunnen verplaatsen. De provincie voert onderhoud uit, verbetert en legt nieuwe wegen en kunstwerken aan. Het onderhoud bestaat bijvoorbeeld uit het repareren van de weg, het maaien van de bermen en de gladheidbestrijding. De vaarwegen waarvoor de provincie verantwoordelijk is, betreffen doorgaande vaarten binnen Flevoland (die gebruikt worden voor beroeps- en recreatievaart), de bijbehorende sluiscomplexen, de oevers en afmeervoorzieningen (steigers). Reguliere werkzaamheden betreffen onder andere de bediening van de bruggen en sluizen al dan niet op afstand. Het baggerwerk is gedelegeerd aan het Waterschap. Dit is het laatste PMIT in deze vorm die u wordt aangeboden. In navolging van het rijk gaat het volgende PMIT een p-MIRT heten, waarin de thema’s mobiliteit, ruimtelijke ontwikkeling, natuur en landschap worden samengebracht. Door het samenbrengen van deze thema’s kunnen investeringen, vervangingsinvesteringen en keuzes met betrekking tot onderhoudsniveau tegen een brede achtergrond worden beschouwd. (Author/publisher)

Request publication

4 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20131543 ST [electronic version only]
Source

Lelystad, Provincie Flevoland, afdeling Wegen, Verkeer en Vervoer, 2011, 104 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.