Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan 2005 Overijssel : vlot en veilig verder.

Author(s)
RWBV
Year
Abstract

Dit Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan (PVVP) legt de koers in hoofdlijnen vast van het regionale verkeers- en vervoersbeleid in de komende jaren, in aansluiting op de Nota Mobiliteit van het rijk. Het PVVP heeft op bovenregionaal niveau betrekking op de gehele provincie. Voor het overige heeft het PVVP betrekking op West-Overijssel. In Twente is de Regio terzake bevoegd. In dit PVVP gaan wij uit van een andere benadering van het mobiliteitsvraagstuk dan het PVVP van 1998. Vanuit de gedachte dat mobiliteit een voorwaarde is voor economisch functioneren en deelnemen aan maatschappelijke processen, wordt de aandacht gericht op het faciliteren van de mobiliteit. De samenhang tussen verkeer en vervoer en ruimte en economie wordt daarbij verbeterd. De hoofdkoers is het verbeteren van de bereikbaarheid van de economische centra in de stedelijke netwerken. In samenhang met de partners willen wij knelpunten aanpakken om daarmee de bereikbaarheid te verbeteren. Via een gebiedsgerichte aanpak zal de afstemming van de netwerken van de verschillende wegbeheerders en vervoersautoriteiten worden verbeterd. De verschillende modaliteiten zullen daarbij integraal worden benaderd, waarbij ketenmobiliteit een belangrijk onderwerp is. Daarbij zal een differentiatie in bereikbaarheid plaatsvinden al naar gelang de functie en betekenis van een gebied. Uitgangspunt bij de bereikbaarheid voor het wegverkeer en het openbaar vervoer is de betrouwbaarheid in reistijden. Het verbeteren van de bereikbaarheid zal plaatsvinden binnen de wettelijke kaders voor milieu, veiligheid en leefomgeving. Op het gebied van verkeersveiligheid zijn de landelijke doelstellingen uit de Nota Mobiliteit regionaal doorvertaald. Wij willen ons aandeel in het bereiken van deze doelstellingen realiseren door ons op de kortere termijn te richten op een sobere en kosteneffectieve aanpak van verkeersonveilige situaties. In plaats van de huidige preventieve kostbare benadering van gehele wegvakken willen wij onze aandacht richten op een curatieve benadering aan de hand van verkeersongevallenanalyses. Daarnaast streven wij naar een grotere inzet op gedragsbeïnvloedende projecten. Op het terrein van verkeer en vervoer willen wij een meer regisserende rol vervullen in goede samenwerking met onze partners. In dit PVVP wordt een doorkijk gegeven naar 2020 maar wij richten ons met name op de korte termijn (2010). De financiële mogelijkheden om onze doelstellingen en ambities te realiseren zijn beperkt. In vervolg op het PVVP, en de keuzes die daarbij zijn gemaakt, zal een dynamisch beleidsprogramma worden opgesteld, waarin de opgaven uit dit PVVP worden opgenomen. Dit betreft zowel uit te voeren activiteiten als realisering van infrastructuurprojecten. In het dynamisch beleidsprogramma zullen uitspraken worden gedaan over prioritering, fasering, financiering en resultaten van het PVVP-beleid. Het beleidsprogramma heeft een voortschrijdend karakter en zal tweejaarlijks worden bijgesteld. Op die wijze kan beter worden ingespeeld op de actuele ontwikkelingen. Het dynamisch beleidsprogramma zal als input dienen voor de reguliere jaarlijkse begrotingscyclus. (Author/publisher)

Request publication

1 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051806 ST [electronic version only]
Source

Zwolle, Provincie Overijssel, 2005, 42 p. + app.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.