Psychologie en prijsbeleid : acceptatie en effectiviteit van de kilometerprijs.

Author(s)
Harms, L. & Werff, E. van der
Year
Abstract

Eind 2007 presenteerde het kabinet plannen voor een andere manier van betalen voor mobiliteit. Mensen gaan meer betalen voor het gebruik van de auto, terwijl de vaste lasten omlaag gaan. In de kosten voor het autogebruik wordt gevarieerd naar tijdstip en plaats, en naar milieukenmerken. Gaan Nederlanders door deze veranderingen straks een meer bewuste en ook een andere keuze maken voor hun dagelijkse mobiliteit? En hoe acceptabel vindt men de voorgestelde veranderingen? In dit rapport is gezocht naar de antwoorden op deze vragen, op basis van een literatuuronderzoek over psychologische gedragsmechanismen en prijsbeleid. De analyse laat zien dat de acceptatie en de effectiviteit van prijsbeleid afhankelijk zijn van de manier waarop het beprijzingssysteem wordt vormgegeven. De precieze wijze van betalen, de tariefstructuur, de hoogte van de tarieven en de veranderlijkheid daarvan, alsmede de informatie en communicatie over het systeem zijn van invloed op de acceptatie en effectiviteit van het beprijzen. Het rapport is geschreven in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, als aanvulling op de bestaande analyses en rapportages over prijsbeleid. (Author/publisher)

Request publication

4 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20081437 ST [electronic version only]
Source

Den Haag, Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid KiM, 2008, 84 p., 84 ref. - ISBN 978-90-8902-035-2

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.