RandstadRail : kwaliteitssprong in operationele kwaliteit door exploitatiebeheersing.

Author(s)
Oort, N. van & Post, M.R.
Year
Abstract

RandstadRail: Huge increase in public transport quality by controlling operations. RandstadRail (RR) will be a new regional public transport system between The Hague, Zoetermeer and Rotterdam. RR will be a high level public transport system: short travel times and high frequencies. During peak hours the intensity on some trajectories will be about 24 vehicles an hour. RR will share some tracks with other tramlines as well. Dealing with this high frequencies, a system for controlling operations is necessary: because of offering travellers a high quality product, according to waiting times and chance of getting a seat, as well as making optimal use of the restricted capacity. To prevent congestion the operation of RR should be as much as possible according to the timetable. To reach this, HTM designed a controlling philosophy. This exists of three steps. The most important aspect is distribution in deviation of the timetable. First step is preventing this deviation to occur: the infrastructure will be as much as possible exclusive right of way and at intersections RR will get priority over the other traffic. RR will stop at every stop and will never leave before schedule time. Second step in the philosophy is dealing with the deviation by planning extra time in the schedule at stops, trajectories and terminals. Small deviations can get solved in this way. Final step to get vehicles back on schedule will be done by the traffic control: they have a total overview of all vehicles and can take measures like slowing down vehicles nearby a delayed vehicle. In case of big disturbances derouting and shortening of lines is possible. (Author/publisher) Nederlands abstract: RandstadRail (RR) is het nieuwe, regionale OV systeem tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam. RR wordt in veel opzichten een hoogwaardig systeem: snel, hoogfrequent, comfortabel met een moderne uitstraling. Op de drukste trajecten rijdt RR om de 2,5 min. in de spits, afwisselend gecombineerd met metro’s van RET en Haagse trams. Bij deze hoge frequenties is een vorm van beheersing noodzakelijk: enerzijds om kwaliteit te bieden m.b.t. wachttijden en zitplaatskans en anderzijds in verband met de capaciteit van de infrastructuur. Om congestie te voorkomen moet de dienstuitvoering zo goed mogelijk overeen komen met de dienstregeling. Voor RR heeft HTM een beheersingsfilosofie opgesteld. In drie stappen wordt het systeem beheerst. Belangrijkste aspect hierbij is spreiding in de rijtijd. Allereerst wordt de spreiding zoveel mogelijk uitgebannen: de infrastructuur wordt waar mogelijk autonoom gemaakt, prioriteit wordt op bijna elk kruispunt aan RR toegekend. RR halteert op elke halte en er wordt nooit te vroeg van een halte vertrokken. De tweede stap is het opvangen van spreiding: dit gebeurt door middel van tijdsbuffers in rij-, halteer- en keertijd op te nemen. Eventuele kleine verstoringen worden zo opgevangen. De derde stap is het bijsturen op afstand door de CVL: zij hebben centraal zicht op de stiptheid van de RR-voertuigen en kunnen bij grote afwijkingen maatregelen nemen. Dit kan bijv. door omliggende voertuigen van een vertraagd voertuig af te remmen om de regelmaat te bewaken. Bij grotere verstoringen kunnen routes worden aangepast en kunnen lijnen worden ingekort. (Author/publisher)

Request publication

1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051732 c6 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Source

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 3, p. 743-761, 2 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.