Ranking and profiling dangerous accident locations using data mining and statistical techniques. Dissertation Hasselt University.

Author(s)
Geurts, K.
Year
Abstract

In this dissertation, we will investigate how hazardous accident locations are currently identified and ranked in Flanders (the Flemish speaking community of Belgium). At the moment, in Flanders, 1,014 accident locations are considered as dangerous (Ministry of the Flemish Community, 2001). These accident sites are selected by taking into consideration the number of accidents at the location and weighing the number of light, serious and fatal injuries at each location. More specifically, for each location where in the last three years, three or more accidents occurred, a priority score is calculated by summing up the number of injuries at these locations while using weighing values of respectively 1, 3 and 5 for the injury types light, serious and fatal. The accident sites with a priority score of 15 or more, are then considered as dangerous. To improve traffic safety on these locations, the Flemish government will each year, starting in 2003 for a period of five years, invest 100 million EURO to redesign the infrastructure of the 800 accident locations with the highest score. In this dissertation, a sensitivity analysis is performed to investigate the strengths and weaknesses of this approach to rank and select dangerous accident sites. More specifically, we will investigate how big the impact would be on the current selection of dangerous accident locations when different weight values are used. Furthermore, the effect of giving weight to the severity of the accident instead of to all the injured occupants of the vehicle is investigated. Finally, effects of using the expected number of accidents (using Bayesian estimation techniques) instead of using historic count data are evaluated. By investigating whether these different ranking criteria have a big impact on the selection of dangerous accident locations, we want to sensitize government to carefully choose the criteria for ranking and selecting dangerous accident locations. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/press/store/99.pdf Nederlandse samenvatting: In Vlaanderen worden momenteel 1014 ongevallocaties als `gevaarlijk' beschouwd. Deze gevaarlijke plaatsen of zogenoemde `zwarte punten' worden geselecteerd op basis van hun historische ongevallendata. Meer bepaald wordt voor elke locatie waar in de voorbije 3 jaar, 3 of meer letselongevallen plaats vonden een combinatie van gewichten gebruikt om de gevaarlijke ongevallenlocaties te rangschikken en te selecteren: respectievelijk 1 voor elke licht gewonde, 3 voor elke zwaar gewonde en 5 voor elke dode (combinatie 1 3 5). Indien de resulterende score minstens 15 bedraagt, wordt een ongevallenlocatie als een gevaarlijk punt beschouwd. In dit doctoraat wordt aan de hand van een sensitiviteitsanalyse onderzocht wat de implicaties zijn van het gebruik van deze ranking methode op de selectie van de meest gevaarlijke ongevallocaties. Daarnaast worden, met behulp van data mining en statistische technieken, ongevallocaties geprofileerd in termen van ongevaldata en locatiekarakteristieken. Dit laat toe ongevalpatronen te identificeren en vervolgends gevaarlijke ongevallocaties aan te pakken met gerichte maatregelen. Daarnaast worden een aantal nieuwe modellen ontwikkeld die meer inzicht geven in de verschillende factoren die het al dan niet gebeuren van verkeersongevallen trachten te verklaren. Tot slot wordt in dit onderzoek nagegaan of gevaarlijke ongevallocaties in Vlaanderen zich verplaatsen in de tijd. (Author/publisher) Dit rapport is beschikbaar op: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/press/store/99.pdf

Request publication

12 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20061121 ST [electronic version only]
Source

[Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid], 2006, X + 219 p., 175 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.