Regionale alcoholcontroles 1999.

Author(s)
Politie Groningen
Year
Abstract

Alcoholgebruik in het verkeer heeft een sterk negatieve invloed op de ongevalskans en de ernst van het letsel. In Nederland is naar schatting ca. 20% van de verkeersdoden en -gewonden het gevolg van alcoholongevallen. Geen enkele andere enkelvoudige factor is als ongevaIsoorzaak zo belangrijk als alcoholgebruik. Bestrijding van alcohol in het verkeer is dan ook terecht een speerpunt in het verkeersveiligheidsbeleid. En er is reden om de aandacht niet te laten verslappen: na een sterke daling van het rijden onder invloed vanaf het midden van de jaren tachtig tot het begin van de jaren negentig, is er de laatste jaren weer sprake van een geleidelijke stijging. In 1991 was in weekendnachten 3,9% van de automobilisten onder invloed, in 1992 4,0%, in 1993 4, 2% en in 1994 zelfs 4,9%. Daarna is het alcoholgebruik weer licht afgenomen: 4,7% overtreders in 1995 en 4,4% in 1996. Deze daling viel samen met een geleidelijke toename van het politietoezicht. Desalniettemin zijn er in 1996 naar schatting minimaal 235 verkeersdeelnemers overleden en ca. 2000 in het ziekenhuis opgenomen als gevolg van alcoholongevallen. De maatschappelijke kosten van de alcoholonveiligheid bedroegen in 1996 naar schatting circa twee miljard gulden. Sinds het jaar 1997 is het reeds een gebruik geworden om een aantal alcoholcontroles gezamenlijk te houden in de gehele Regio Groningen. Dergelijke controles gaan ook weer plaatsvinden in het jaar 1999. Er zijn 3 controle periodes vastgelegd, waarbij ieder district vrij is op welke tijdstippen van de dag /periode deze worden gehouden. De duur van de controles is minimaal 4 uren (voor de planning 5 uur). Bovendien zijn er 2 landelijke controles gepland. De verschillende districten vullen de controles inhoudelijk naar eigen inzicht in. Het doel is het bestrijden van de verkeersonveiligheid en het terugbrengen van het aantal alcoholongevallen. Om dat doel te bereiken wordt het verkeer gecontroleerd op alcoholgebruik en de controle heeft een A-selectief karakter. Een en ander houdt in dat iedere bestuurder, die op de controleplaats terecht komt, zal dienen te blazen. Door het gezamenlijke optreden zal de burger het idee krijgen dat er door de politie veel gecontroleerd wordt op alcoholgebruik in het verkeer en dat de pakkans relatief groot zal zijn. (Author/publisher)

Request publication

5 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20110608 ST [electronic version only]
Source

[S.l.], Politie Groningen, [2000], 7 p. + bijl.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.