Regionale analyse van de verkeersongevallen – Brussels Hoofstedelijk Gewest 2010.

Author(s)
Focant, F.
Year
Abstract

Het BIVV ontvangt elk jaar een gegevensbank van de letselongevallen in het verkeer op het Belgisch grondgebied van de federale overheidsdienst economie, Algemene directie statistiek en economische Informatie. op basis van deze gegevens maakt het elk jaar een statistische analyse van de letselongevallen en dit zowel voor heel België als voor elk Gewest apart. dit statistisch rapport over de verkeersongevallen, die tijdens het jaar 2010 werden geregistreerd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, is een bijzondere uitgave vermits het naast de gebruikelijke korte termijn analyse (voor het jaar 2010) ook een lange termijn analyse aanbiedt van de evolutie gedurende het voorbije decennium. deze dubbele finaliteit kadert binnen de nationale en gewestelijke doelstellingen die begin 2000 op het vlak van verkeersveiligheid werden gesteld : in 2010, mochten er niet meer dan 22 dodelijke verkeersslachtoffers vallen op de Brusselse wegen (gewestelijke doelstelling ; 23 in geval van transpositie van de nationale doelstelling op de schaal van de hoofdstad) en het aantal zwaargewonden moest lager zijn dan 100 (gewestelijke doelstelling). Geen van beide doelstellingen werd jammer genoeg gehaald. dit rapport biedt een overzicht van de positieve en negatieve ontwikkelingen in de ongevallenstatistieken gedurende het laatste decennium teneinde de oorzaken van dit falen te begrijpen. door de belangrijkste problemen op het vlak van de verkeersveiligheid te belichten biedt het daarenboven verschillende mogelijke pistes aan om de nieuwe doelstellingen tegen 2020 te halen. Naast de ongevalsgegevens die het ontvangt van de FOD economie, ontwikkelt het BIVV zelf haar eigen informatiebronnen en meer bepaald door op regelmatige tijdsstippen gedragsmetingen uit te voeren van de weggebruikers (op het vlak van de gereden snelheden, de gordeldracht, het rijden onder invloed en het gebruik van kinderbeveiligingssystemen). die bijkomende informatiebronnen, waarvan de belangrijkste gewestelijke resultaten worden voorgesteld in het tweede deel van dit rapport, laten ook toe de evolutie op het vlak van de verkeersveiligheid beter te begrijpen en de aandachtspunten te identificeren voor de komende jaren. (Author/publisher)

Publication

Library number
20141111 ST [electronic version only]
Source

Brussel, Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV - Kenniscentrum Verkeersveiligheid, 2012, 75 p.; D/2012/0799/146

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.