Regionale governance : waar een wil is, is een weg!

Author(s)
Loon, J.J.P.M. van & Hartogs, C.H.
Year
Abstract

In dit artikel wordt beschreven hoe in de Stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN) wordt omgegaan met samenwerking in netwerken, waarbij ingezoomd wordt op recente ervaringen op het vlak van mobiliteit. Voor de betrouwbaarheid van het netwerk is het van belang om in regionaal verband afspraken te maken over investeringen. Dit is geen eenvoudige opgave, omdat er sprake is van verschillende wegbeheerders die traditioneel gezien sterk op het eigen huis gericht zijn. Samenwerking is dan ook een relatief nieuw fenomeen. In de bestuurskundige literatuur wordt al langer gesproken over de transitie van ‘government naar governance’, waarbij aangegeven wordt dat sterke hiërarchische sturing niet werkt en dat op een goede manier omgegaan dient te worden met de wederzijdse afhankelijkheden tussen partijen. Slagvaardig werken in netwerken vereist volgens de literatuur ook nieuwe vaardigheden van de professionals: naast inhoudelijke kennis, zijn een sterkere procesoriëntatie en communicatie onmisbaar. De stadsregio wil inspringen op deze veranderende omgeving en wil op een juiste manier vorm geven aan netwerksturing. Hierbij hoort meer selectiviteit, beter organiserend vermogen, minder beleidsnota’s en een sterke uitvoeringsgerichtheid. Deze ambitie vraagt wel om verschillende rollen. Kort gezegd dragen bij bovenregionale en lokale projecten andere overheden primair de verantwoordelijkheid, waarbij de stadsregio een indirecte en ondersteunende rol vervult. Voor strategische regionale vraagstukken draagt de stadsregio wel directe verantwoordelijkheid voor de coördinatie en ontwikkeling. In de stadsregio wordt momenteel bij verschillende initiatieven werk gemaakt van regionale goverance: - Beter Bereikbaar KAN! Hierbij werken alle wegbeheerders samen aan regionaal vereersmanagement. Het proces bevindt zich in de uitvoeringsfase. - Netwerkanalyse. Dit is uitgebreide analyse met als resultaat een groot aantal kiemen die aangepakt moeten worden. De bedoeling is om na deze studie op verschillende fronten de samenwerking verder te zetten. - Grote Infra. Er is de afgelopen jaren met succes gewerkt aan een gemeenschappelijke infra-agenda voor overheden in de regio. In het artikel zijn ook algemene aandachtpunten voor regionale samenwerking verder uitgewerkt. Hierbij is onder ander ingegaan op het belang van overeenstemming over de probleemdefinitie, doelen, analyse en oplossingen. Ook wordt ingegaan op het belang van een goede procesarchitectuur en het veelvuldig schakelen tussen inhoud en proces. Er wordt tevens aangegeven hoe draagvlak van bestuurders kan worden verkregen en vastgehouden. Verder wordt het gebruik van modellen in complexe processen uiteraard toejuicht, maar deze dienen wel transparant gemaakt te worden. Modellen kunnen echter niet alles en deelnemers moeten niet schromen om besluiten op basis van ‘expert judgement’ te nemen. Een belangrijke tip is verder de actieve branding van het eigen project richting verschillende doelgroepen. Tenslotte wordt ook ingegaan op het verdelen van de lusten en lasten tussen partners en het continueren van de samenwerking na de planvorming. (Author/publisher)

Request publication

2 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 a12 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 1, p. 187-207, 13 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.