Relevantie van onderzoeksmethoden en theorievorming voor beleid. Bijdrage symposium Sociale Verkeerskunde, Groningen/Haren, 27-29 november 1974, gepubliceerd in Sociale Verkeerskunde

verslag van het symposlum, gehouden in november 1974 te Groningen, blz. 120 t/m 125, onder redactie van J.A. Michon en M.M. van der Molen, 's-Gravenhage, Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB, 1977.
Author(s)
Koornstra, M.J.
Year
Abstract

In onze samenleving van vandaag met een vrij hoog technologische vormgeving van ons handelen is beleidsvorming op basis van wetenschappelijke analyse noodzakelijk. Het zou echter een misverstand zijn om technologische vormgeving van ons handelen, waarvan het moderne verkeer een zeer treffend voorbeeld is, te reduceren tot technologie zonder het menselijk handelen. Juist daar waar de technologische vormgeving van dat handelen leidt tot nadelige gevolgen (verkeersonveiligheid is weer een treffend voorbeeld) komt de relevantie van het menselijke gedrag des te meer op de voorgrond. De technologische vormgeving om de nadelige gevolgen te reduceren wordt één een functie van het menselijk gedrag en niet meer een verdere doorvoering van de technologische perfectie op zich.

Publication

Library number
901401 ST [electronic version only]
Source

Voorburg, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV, 1974, 23 p., 35 ref.; R-74-21

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.