Richtlijn voor het inrichten van busbanen en busstroken.

Author(s)
-
Year
Abstract

Deze publicatie biedt tal van aanwijzingen en aanbevelingen voor de inrichting en de uitrusting van busbanen en busstroken. Een busbaan is een openbare weg of een door een fysieke maatregel van overige rijstroken gescheiden openbare weg, die gereserveerd is voor de (lijn)bus en eventuele andere gebruikers. Fysieke maatregelen kunnen zijn barriers of geleiderailconstructies. Hiernaast wordt onderscheid gemaakt tussen vrijliggende en aanliggende busbanen. Een busstrook is een deel van een openbare weg, niet gescheiden door een fysieke maatregel van overige rijstroken, die gereserveerd is voor de (lijn)bus en eventuele andere gebruikers. Busstroken en busbanen zijn bijzondere voorzieningen voor een beperkte doelgroep. Ze verdienen extra aandacht binnen het concept Duurzaam Veilig Verkeer. Deze publicatie is tot stand gekomen nadat in de praktijk is geconstateerd dat de inrichting van busbanen en busstroken, met name bij uitwisselingspunten (kruispunten, invoegen, uitvoegen) nogal wat problemen oplevert. Deze problemen ondersteunen de keuze voor een gestandaardiseerde inrichting conform het concept van Duurzaam Veilig Verkeer. Plaatsing van talrijke verkeersborden draagt niet altijd bij aan een goede ofwel duidelijke verkeersafwikkeling. Teveel borden en markeringen zorgen niet alleen voor visuele vervuiling, maar tevens voor een overload aan informatie waardoor de verkeersveiligheid in het geding komt. Ook de ontwikkelingen op het gebied van tidal-flow of dynamische busbanen spelen een belangrijke rol bij het inrichten van bustroken en busbanen. Regelmatig ontstaan bijzondere oplossingen waarbij de weggebruiker door middel van extra beveiliging, signalering, bebording of markering geattendeerd moet worden op de bijzondere situatie. Echter, bij een gebrekkige uitvoering van de prioriteitsmaatregelen voor de bus vermindert het draagvlak voor het openbaar vervoer en het begrip voor eventuele nadelige gevolgen voor het overige verkeer. Een ander veel gesignaleerd probleem is dat busbanen en busstroken als gevolg van ruimtegebruik slechts met veel moeite kunnen worden ingepast in een ontwerp of in de omgeving, met alle nadelige gevolgen van dien. Dit geldt overigens niet alleen voor de busbanen en de busstroken zelf, maar ook voor de bypasses en de opstelstroken. De aanwijzingen en de aanbevelingen zijn gebaseerd op probleemsituaties. Vooral op kruispunten en bij het begin en het einde van busbanen en busstroken is vaak sprake van een lastige situatie. Het belang van deze publicatie ligt niet alleen in het geven van standaardoplossingen binnen het concept van Duurzaam Veilig Verkeer. De publicatie biedt tevens een handvat voor ontwerpers en beleidsmedewerkers om nieuwe problemen en afwijkende situaties te voorkomen, ook als het wegontwerp niet aan de eisen van Duurzaam Veilig Verkeer voldoet. (Author/publisher)

Request publication

2 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20060113 ST S [electronic version only]
Source

Ede, C.R.O.W kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur, 2005, 64 p., 9 ref.; Publikatie ; No. 224 - ISBN 90-6628-453-6

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.