Rijgedrag en verkeersafwikkeling bij werk in uitvoering met versmalde rijstroken.

Author(s)
Kuile, R.J. ter
Year
Abstract

Steeds vaker moeten snelwegen tijdelijk versmald worden in verband met werkzaamheden, steeds vaker zorgen deze ingrepen voor grote overlast. Een veel gebruikte oplossing gebruikt een weghelft om al het verkeer af te werken, hierbij worden dan breedtes van de rijstroken verkleind. Hoewel deze praktijk al sinds lange tijd gangbaar is, is er weinig bekend over hoe het rijgedrag in dit soort situaties afwijkt van de normale situaties. Dit komt met name door een gebrek aan voldoende empirische gegevens. In dit afstudeeronderzoek zijn data verzameld met behulp van drie verschillende methodes. Allereerst is gebruik gemaakt van video opnames vanuit een rijdend voertuig, hiermee is vast komen te staan dat voertuigen op de linkerrijstrook reageren op verkeer op de rechterrijstrook. Daarnaast is gebruik gemaakt van helikopter opnames en data uit de inductielussen die in de weg liggen. Deze laatste data bieden over langere tijd inzicht in het verkeer dat een doorsnede passeert. Hieruit blijkt dat de capaciteit ongeveer 4000 vtg/u lijkt te bedragen ten opzichte van 4300 vtg/u in de normale situaties. Uit dezelfde gegevens blijkt dat dit capaciteitsverlies alleen wordt veroorzaakt door een lagere capaciteit op de linkerrijstrook. Bovendien blijkt dat veel automobilisten die normaal op de linkerrijstrook rijden, bij de versmalde rijstroken bij voorkeur rechts gaan rijden. De verwerkte beelden van de helikoptervlucht geven inzicht in het gedrag van individuele automobilisten. Hierdoor kan bepaald worden op welke wijze automobilisten reageren op hun omgeving. Uit een uitvoerige analyse van deze gegevens blijkt dat het belangrijkste aspect van het rijgedrag op versmalde rijstroken de invloed van de andere rijstrook is. In bestaande voertuig-volgmodellen wordt alleen de invloed van een of meerdere voertuigen op de eigen rijstrook meegenomen. Wanneer in dit type model ook de invloed van verkeer op de andere rijstrook wordt meegenomen, wordt de voorspellende waarde van het model substantieel groter. (Author/publisher)

Request publication

1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 a15 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 1, p. 239-252, 10 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.