Risicogegevens in de Evaluatiemodule Verkeer Traffic safety theory & research methods Vervoer

Een bijdrage voor de definitiestudie 'Verkeersveiligheid in EVV'
Author(s)
Poppe, F
Year
De ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu hebben een Evaluatiemodule Verkeer en Vervoer (EVV) laten ontwikkelen, om verkeers- en vervoersprognoses op verschillende aspecten te kunnen beoordelen. Voor het onderbrengen van het aspect verkeersveiligheid in deze EVV, hebben AGV (Adviesgroep voor Verkeer en Vervoer) en de SWOV gezamenlijk in opdracht van het Rijk een definitiestudie uitgevoerd. In dit rapport wordt verslag gedaan van de SWOV-bijdrage aan dit project. Om de beleidsvragen te kunnen beantwoorden zijn kerngegevens nodig. Voor de berekening van deze kerngegevens dient men over meer gedetailleerde risicogegevens te kunnen beschikken. In deze rapportage wordt aangegeven hoe uit de benodigde kerngegevens afgeleid kan worden wat de benodigde risicogegevens zijn. De risicogegevens kunnen verdeeld worden naar gegevens voor wegvakken, voor kruispunten en voor zogenaamde binnengebieden (de verkeersruimte die geen onderdeel van het beoordeelde netwerk uitmaakt). Verder wordt nagegaan hoe onderscheid gemaakt kan worden naar verschillende wegtypen, en naar snelverkeer en langzaam verkeer. Ook wordt aandacht besteed aan de problematiek die samenhangt met de ontwikkeling van het risico in de tijd, zowel voor het algemene onveiligheidsniveau als voor de onderscheiden groepen (wegtype en dergelijke). De rapportage wordt afgesloten met een overzicht van de activiteiten die nodig zijn voor de realisatie van het onderdeel verkeersveiligheid in de EVV
The Ministry of Transport, Public Works and Water Management and the Ministry of Housing, Spacial Planning and Environment, have provided the development of a module (called EVV) for evaluating transport and traffic prognoses on various aspects. Commissioned by the state, AGV (Adviesgroep voor Verkeer en Vervoer) and SWOV together have executed aso-called `definition-study' into the possibilities of incorporating a traffic safety module into the EVV. This report is an account of the SWOV activities within this project. To answer policy questions main aggregated figures should be available. Tocompute these figures, more disaggregated risk figures are needed. Thereport points out how, from the need for main aggregate figures, it can be figured out which risk figures are needed. These risk figures can be split into figures for road sections, for intersections, and for inner regions (traffic space not part of the evaluated network). The report further deals with differences between various types of roads, and between figures for motorized traffic and for bicycle traffic etc. Also attention is given to the problems attached to the development of traffic risk over time, for the general traffic safety level as well as for the different parts (road type etc.). This report concludes with an overview of activities necessary for the realisation of the traffic safety module in the EVV
Report number
R-95-21
Pages
29
Publisher
SWOV, Leidschendam

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.