Risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid in Groningen, Fryslân en Drenthe : vergelijkende verkeersveiligheidsanalyse voor de noordelijke provincies.

Author(s)
Goldenbeld, C. Bos, N.M. & Eenink, R.G.
Year
Abstract

Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) beschrijft een gezamenlijke koers van overheden, wegbeheerders en andere verkeersprofessionals om het aantal verkeersslachtoffers drastisch te verminderen. Hierbij staat een meer ‘risicogestuurde’ aanpak van de verkeersveiligheid centraal: niet alleen kijken naar ongevallen- en slachtoffercijfers, maar ongevallen voorkómen door de belangrijkste risico’s in het verkeerssysteem proactief aan te pakken. In het Startakkoord Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 is onder andere afgesproken dat elke regio een risicoanalyse maakt van het eigen verkeerssysteem. Zo’n risicoanalyse laat zien op welke punten het lokale verkeerssysteem moet worden verbeterd om onveilige situaties te voorkomen. De drie noordelijke provincies – Groningen, Fryslân en Drenthe – hebben SWOV gevraagd om als basis voor een risicoanalyse een vergelijkende verkeersveiligheidsanalyse uit te voeren volgens de lagen van de zogeheten verkeersveiligheidspiramide. Een belangrijk hulpmiddel bij een risicoanalyse zijn zogeheten risico-indicatoren, ook wel prestatie-indicatoren of ‘Safety Performance Indicators’ (SPI’s): indicatoren om de veiligheidsrisico’s in het verkeerssysteem te kunnen identificeren. In deze vergelijkende analyse is daarom – naast slachtoffercijfers (verkeersdoden) – gekeken naar risico-indicatoren voor veilige (fiets)infrastructuur, veilige snelheden, veilige verkeersdeelnemers (alcoholgebruik en fietsverlichting) en hoogwaardige traumazorg. Ook zijn drie relevante beleidsterreinen onder de loep genomen: onderhoud van infrastructuur, verkeerseducatie en handhaving. Voor de analyse zijn deze risico-indicatoren en beleidsterreinen zowel onderling als met heel Nederland vergeleken. Daarbij is duidelijk geworden dat de beschikbare provinciale risico-indicatoren nog de nodige beperkingen kennen.

Publication

Library number
20190519 ST [electronic version only]
Source

Den Haag, SWOV - Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, 2019, 77 p., ref.; R-2019-20

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.