Rotondes in Maastricht I : het vooronderzoek ten behoeve van een vergelijkende studie naar de wijziging van de voorrang op twee rotondes in Maastricht.

Author(s)
Minnen, J. van
Year
Abstract

In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Verkeerskunde, heeft de SWOV de afgelopen jaren diverse onderzoeken verricht naar de veiligheid en capaciteit van rotondes. Bij het primaire doel van deze onderzoeken, de mogelijke verbetering van de verkeersveiligheid door toepassing van rotondes, werd het accent gelegd op het fiets- en bromfietsverkeer . Daarnaast werd aandacht besteed aan de capaciteitsproblematiek, teneinde vast te kunnen stellen binnen welk intensiteitsbereik de rotonde als oplossing in aanmerking komt. In de tot nu toe verrichte voor- en nastudies is steeds sprake geweest van pleinen waarbij zowel de rijbaan op de rotonde als de toe- en afritten elk slechts uit één rijstrook bestond en waarbij het verkeer op de rotonde voorrang heeft. Een belangrijke uitbreiding van de capaciteit en dus het toepassingsbereik, lijkt mogelijk wanneer ook rotondes met bredere rijbanen worden toegepast. Maar deze pleinen kwamen tot nu toe bijna uitsluitend voor in situaties waarbij het verkeer van rechts voorrang heeft of in combinatie met een verkeerslichtenregeling. De aanleg van nieuwe pleinen met twee rijstroken en voorrang voor het pleinverkeer wordt momenteel in enkele gemeenten overwogen; belangrijk vraagpunt daarbij is de veiligheid van deze pleinen, ook voor fietsers en bromfietsers.

Publication

Library number
922910 ST [electronic version only]
Source

Leidschendam, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV, 1992, 78 p.; R-92-76

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.