Samen beter af!

Author(s)
Heister, N.J.
Year
Abstract

De Tweede Kamermotie Dijksma heeft in 2004 de belangstelling voor bundeling van doelgroepenvervoer opgewekt. Daarnaast kennen gemeenten en SW-bedrijven, als verantwoordelijke partijen voor het leerlingen- respectievelijk Wsw-vervoer, een recente en sterke bezuinigingsdrang. Forseti, een adviesbureau dat de publieke sector begeleidt en adviseert bij vervoerkundige aanbestedingstrajecten, speelt in op beide ontwikkelingen door een onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheden om het leerlingen- en Wsw-vervoer gezamenlijk aan te besteden. De verwachting van Forseti is dat een gezamenlijke aanbesteding leidt tot kostenbesparingen op de bestaande collectieve vervoersvoorzieningen. De mogelijkheden van een gezamenlijke aanbesteding zijn vanuit de theoretische en praktische invalshoek benaderd. Op basis van literatuurstudie en interviews zijn de theoretische kaders van de vervoersstromen geschetst. Gemeenten zijn wettelijk verplicht om passend vervoer te organiseren voor kinderen uit de eigen gemeente die om bepaalde redenen niet in staat zijn zelfstandig naar school te komen. Het betreft kinderen met uiteenlopende handicaps, leerproblemen, opvoedkundige problemen en kinderen met een bepaalde geloofsovertuiging. SW-bedrijven kunnen met betrekking tot het vervoer van werknemers in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) een collectieve vervoersvoorziening opzetten. Lichamelijk, verstandelijk en psychisch gehandicapten die niet in staat zijn om zelfstandig naar het werk te reizen komen in aanmerking voor deze voorziening. Een vervoerkundige analyse maakt duidelijk dat een gezamenlijke aanbesteding uitstekende mogelijkheden biedt tot volgtijdelijke bundeling van het vervoer. Het beoogde effect van volgtijdelijke bundeling is een scherpere offerteprijs, omdat de vervoerder zijn wagenpark beter kan benutten. Het gelijktijdig vervoeren van de doelgroepen is vervoerkundig aantrekkelijk, - het vergroot de bezettingsgraad van voertuigen - maar ligt politiek gevoelig. Tot slot kan met een gezamenlijke aanbesteding bespaard worden op procedurele kosten. Door middel van enquêtes zijn gemeenten en SW-bedrijven gevraagd uitspraken te doen over de kansen en bedreigingen die zij zien in vervoersstromenbundeling en een gezamenlijk aanbestedingstraject. De resultaten maken duidelijk dat SW-bedrijven significant meer kansen zien in een gezamenlijke aanbesteding dan gemeenten. Ook voorzien de SW-bedrijven minder negatieve effecten ten gevolge van gelijktijdige en volgtijdelijke bundeling en vinden significant meer gemeenten gelijktijdige bundeling niet wenselijk of acceptabel. Geconcludeerd mag worden dat ondanks een sterke bezuinigingsdrang, goede vervoerkundige kansen en de juridische vrijheid het concept van een gezamenlijke aanbesteding een nadere investering nodig heeft om de beeldvorming bij met name gemeenten te verbeteren. Een succesvolle pilot zou hieraan kunnen bijdragen. (Author/publisher)

Request publication

14 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 b1 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 2, p. 291-307, 13 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.