Samen voor een veilige stad!

Author(s)
Coffeng, R. Polet, J.E. & Doorten, F.J.
Year
Abstract

Ongeveer 4 jaar geleden startte de gemeente Middelburg met de gefaseerde invoering van 30 km/uur-zones in alle wijken vanuit het 4-in-1 project. Dit project heeft als doel om fiets-, voetgangers- en schoolroutes veiliger te maken. Naast de noodzakelijke infrastructurele maatregelen werd extra aandacht besteed aan gedragsbeïnvloeding en communicatie, in de wetenschap dat er meer dan een plateau of wegversmalling nodig is om mensen te bewegen om ander (gewenst) weggedrag te laten vertonen. De Grip op Gedrag methodiek gaf invulling aan een werkwijze waarbij samenwerking tussen verschillende partijen, zoals gemeente, verkeerspolitie, 3VO, basisscholen en bijvoorbeeld ondernemers kenmerkend was. Op basis van een doelgroepenanalyse werden acties ontwikkeld die inspeelden op de gedragsaspecten ‘kennen’, ‘kunnen’ en ‘willen’ van weggebruikers. De acties werden daarmee ‘op maat’ gemaakt voor doelgroepen met specifieke kenmerken. De samenwerking tussen de verschillende partijen zorgde niet alleen voor een integrale aanpak, maar had ook invloed op de manier waarop en de mate waarin er tussen inwoners onderling in de gemeente over 30 km werd gesproken. Doordat er zoveel verschillende partijen betrokken waren bij de acties kon het de inwoners van Middelburg bijna niet ontgaan dat de invoering van de 30 km-zones een feit was. Op verschillende momenten en plaatsen kwam het onderwerp 30 km immers ter sprake. Belangrijkste conclusie na het meten van de effecten van de Grip op Gedrag methodiek en de campagne Gewoon 30! is dat er in ieder geval sprake is van een positief korte termijn effect als gekeken wordt naar snelheidsafname. Dit effect is reden voor de gemeente Middelburg om na te denken over het voortzetten van de campagne, zodat een meer structureel effect bewerkstelligt kan worden en Middelburg in de toekomst nog veiliger zal zijn! (Author/publisher)

Request publication

6 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 e11 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 5, p. 1385-1399, 2 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.