Samenvatting verkeersveiligheidseffectrapportage Regionaal Orgaan Amsterdam ROA

mogelijkheden van de kencijfermethodiek bij het bepalen van de strategie voor het Regionaal Orgaan Amsterdam ROA om de verkeersveiligheidstaakstelling voor 2005 binnen bereik te brengen. In opdracht van het Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Directie Noord-Holland en Regionaal Orgaan Amsterdam ROA. + Technische samenvatting. + Vervolg aanpak verkeersveiligheidseffectrapportage Regionaal Orgaan Amsterdam ROA.
Author(s)
VIA Verkeersadvisering bv
Year
Abstract

Ter uitwerking van het in oktober 1993, door de Regioraad van het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA), vastgestelde Regionaal Verkeers-en Vervoerplan (RVVP) heeft het ROA, samen met Rijkswaterstaat Noord-Holland aan het bureau VIA verkeersadvisering bv opdracht gegeven om een methodiek te ontwikkelen waarmee beleidsvarianten en plannen op verkeersveiligheidseffecten kunnen worden beoordeeld. Met behulp van deze methodiek kan inzichtelijk worden gemaakt welke strategie en maatregelen noodzakelijk zijn om de verkeersveiligheidstaakstelling voor 2005, zoals verwoord in het R VVP èn de taakstelling zoals opgenomen in het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV-11) voor 2010, binnen bereik te brengen. De methodiek is daarmee een instrument in het kader van het voorbereiden en uitvoeren van het verkeers-en vervoerbeleid. Met dit project wordt zowel inzicht verkregen in de verkeersveiligheid in de uitgangssituatie (1993) als in de situatie in 2005 bij uitvoering van een tweetal beleidsvarianten uit het RVVP, namelijk de Basisvariant en de, uiteindelijk door de ROA-regioraad gekozen, Doelstellingenvariant Deze samenvattende rapportage geeft de werkwijze alsmede de eerste resultaten van het project weer. Een gedetailleerde beschrijving is opgenomen in een zogeheten werkklapper. De resultaten geven het ROA hulpmiddelen (instrumenten) in handen om onder meer: prioriteiten te stellen bij de aanpak van onveilige situaties op korte termijn; effecten van het ROA-mobiliteitsbeleid (Doelstellingenvariant) op de verkeersveiligheid in 2005 in te schatten; - effecten van een pakket van infrastructurele maalregelen op de lange termijn; dit als één van de mogelijkheden om te zorgen dat veiligheidsstreefbeelden binnen bereik komen. (Author/publisher)

Request publication

3 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
980839 ST [electronic version only]
Source

Vught, VIA Verkeersadvisering bv, 1996, 13 p. + 22 p. + 6 + 4 p.; DN33-R02 + DN33-R03 + DN33-R05

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.