Scenario's tunnelincidenten. Rapport in het kader van het project MAVIT (maatschappelijk aanvaardbaar veiligheidsniveau in tunnels) in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het Ministerie van Verkeer en Watersta...

Author(s)
Kleef, E.A. van Kuiken, M.J. & Bakker, M.P.
Year
Abstract

Onlangs hebben het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties het project MAVIT (maatschappelijk veiligheidsniveau voor infrastructuur en transport) opgestart. Het doel van MAVIT is het leggen van een basis voor de besluitvorming over de veiligheid bij tunnels, overkappingen, e.d. Onderdeel van dit project is het in beeld brengen van de ontwikkeling van ongevallen, waarbij het ontwerp (bijvoorbeeld de inrichting van een tunnel), het beheer (bijvoorbeeld het verkeersmanagement) en de organisatie (bijvoorbeeld de werkwijze van de tunneloperator in relatie tot verkeer en hulpdiensten) betrokken worden. Het gaat hierbij om procesverstoringen, waaronder ongevallen, in tunnels, overkappingen en aanverwante constructies op of rond de weg- en infrastructuur. Belangrijke elementen hierbij zijn de gevolgen van incidenten in termen van doden, gewonden, mensen die gered moeten worden of die moeten vluchten, en materiële schade. Ook de beheersbaarheid is een belangrijke factor, in de betekenis van de mate waarin interventies van de interne tunnelorganisatie en de externe overheidshulpverleningsdiensten en de reacties van het publiek (bijvoorbeeld vluchten) leiden tot stabilisatie van het incident en beperking van de effecten. De ontwikkeling in de tijd van het incident (snel tot langzaam) is hierbij van beslissende betekenis. In deze weergave is de term 'incident' erg breed gedefinieerd. Het kan een explosie betekenen met veel doden en gewonden en weinig mogelijkheden tot stabilisatie maar ook een file, waarbij verkeersmaatregelen uitgevoerd door de tunnelorganisatie nodig zijn. De beschreven scenario's moeten uiteindelijk als basis dienen voor de discussie over het maatschappelijk aanvaardbaar veiligheidsniveau in tunnels. Voor deze discussie is het primair van belang, dat de scenario's het gehele spectrum van ongevallen omvatten. (Author/publisher) Zie verder ook http://www.minvenw.nl/dgg/tunnelveiligheid/

Request publication

2 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20031729 ST [electronic version only]
Source

Amersfoort, DHV Milieu en Infrastructuur, 2001, 123 p., 12 ref.; registratienummer NG-SE20010557 / dossier R2435-01-001

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.