Schatting van de werkelijke omvang van de verkeersonveiligheid 1997

Methodiek en resultaten voor ziekenhuisopnamen
Author(s)
Polak, Dr. P.H. ; Blokpoel, A
Year
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is in 1997 gekomen tot een nieuwe aanpak van de registratie van gegevens van verkeersongevallen, om zo de werkelijke omvang van de verkeersonveiligheid te kunnen bepalen. Deze nieuwe aanpak is (in onderlinge samenwerking) nader uitgewerkt door de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat, hoofdafdeling Basisgegevens (AVV/BG), het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de SWOV. Binnen deze context heeft de SWOV in opdracht van AVV/BG voor ziekenhuisopnamen een ophoogmethodiek ontwikkeld en toegepast, waarmee het werkelijke aantal van deze slachtoffers vastgesteld kan worden. Vorig jaar is gerapporteerd over de jaren 1994 - 1996, dit rapport vult deze gegevens aan met 1997, en ook de jaren 1990 - 1993 zijn toegevoegd. De conclusies Het totale aantal ziekenhuisgewonden (met uitzondering van binnen dertig dagen overleden slachtoffers) in Nederland ligt voor 1997 op 20.190. De bepaling van dit aantal vindt plaats op basis van het bronbestand, de Landelijke Medische Registratie (LMR). Hierbij heeft het resultaat van een eerder uitgevoerde koppeling tussen VOR-gegevens en LMR-gegevens als basis gediend. Bij het bepalen van de onzekerheidsmarge in het totaal aantal ziekenhuisgewonden (dat rond de 20.000 per jaar ligt) is aangenomen dat de aan de berekeningen ten grondslag liggende modelaannamen (voor het merendeel afkomstig uit het eerder uitgevoerde koppelingsonderzoek LMR-VOR voor de jaren 1992 en 1993) nog steeds opgaan. De statistische onzekerheidsmarge in het totaal aantal ziekenhuisopnamen komt op ±1%. Behalve aantallen slachtoffers zijn ook aantallen ongevallen geschat, met behulp van een speciaal hiervoor ontwikkelde methodiek op basis van VOR-gegevens. Tevens zijn slachtoffers en ongevallen onderverdeeld naar belangrijke kenmerken zoals vervoerswijze, leeftijd en geslacht (deze drie alleen voor slachtoffers), maand, weekdag, dagdeel en provincie. Demarges in de onderverdelingen zijn duidelijk groter dan die in de totalen. Ten slotte worden aanbevelingen gedaan om in de toekomst te komen tot nog betere schattingen van de werkelijke omvang van de verkeersonveiligheid. Als belangrijkste verbeteringsmogelijkheid voor de bepaling van het werkelijk aantal ziekenhuisopnamen wordt daarbij gewezen op een herhaling van het koppelingsonderzoek VOR-LMR
Estimating the actual extent of road safety from 1997 The Ministry of Transport and Public Works wishes to arrive at a new approach for registering data concerning road traffic accidents to be able to determine the actual extent of unsafe road traffic conditions. This new approach is being elaborated in more detail by the collaborative efforts of the Netherlands Transport Research Centre, Department for Statistics and Data Management (AVV/BG), Statistics Netherlands (CBS) and the SWOV Institute for Road Safety Research. Within this context, SWOV was commissioned by AVV/BG to develop and apply a method to assess all hospital admissions of traffic accident victims, so that the actual number of these casualties for the year 1997 could be determined. Conclusions The total number of hospital admissions (excluding those who died within 30 days) resulting from road traffic accidents occurring in the Netherlands was 20,190 for 1997. In determining the standard deviation in the total number of hospital admissions (a figure that is approximately 20,000 every year), it is assumed that the model hypotheses (the majority of which originated from the previously carried out LMR-VOR research for the years 1992 and 1993) on which the calculations were based, is still valid. The statistical standard deviation in the total number of hospital admissions was approximately 1%. Besides the numbers of casualties, the numbers of accidents were also estimated with the use of a method especially developed for this purpose and based on VOR data. At the same time, casualties and accidents were subdivided according to important characteristics; casualties were categorised according to how they participated in the accident as well as their ages and genders, while the accidents were categorised according to the month, day of the week, period during the day, and the province in which they occurred. The margins between the subdivisions are definitely wider than those between the totals. Finally, recommendations were made for the purpose of arriving at even better assessments of the actual extent of unsafe road traffic conditions in the future. The most important possibility indicated for improving the determining of the actual number of hospital admissions was a repetition of the study linking the VOR and LMR data
Report number
R-98-51
Pages
43
Publisher
SWOV, Leidschendam

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.