Selectieve toegang en doseren.

Author(s)
-
Year
Abstract

De publicatie gaat uitgebreid in op het proces van de totstandkoming van een selectieftoegangs- of doseersysteem. Ze behandelt onder meer de diverse technische, juridische en verkeerskundige aspecten die tijdens dit proces aan de orde komen. Het proces is opgedeeld in processtappen, die elk separaat staan beschreven. Het volgen van deze stappen kan overigens ook leiden tot de conclusie dat een selectieftoegangssysteem niet het geschikte middel is om het gewenste doel te bereiken. Mogelijke andere middelen staan wel vermeld, maar worden verder niet in deze publicatie behandeld. Het proces start met een probleemanalyse. De onderdelen daarvan zijn een inventarisatie van het probleem, de bepaling van het gebied, een nul-/evaluatiemeting en de vaststelling van de belanghebbenden. De analyse eindigt met het opstellen van de probleemdefinitie. Vervolgens moet worden onderzocht welke maatregelen zullen leiden tot de beste oplossing van het geconstateerde probleem. Dit kunnen zowel fysieke als niet fysieke maatregelen zijn. Afsluitingen van gebieden en verbindingen vereisen altijd een verkeersbesluit. Bij doseerinstallaties is dat niet het geval. Vanaf dit moment spelen de diverse belanghebbenden een belangrijke rol. Door goed te overleggen met de belanghebbenden, ook in de eventuele vervolgfasen van het project, wordt zo veel mogelijk draagvlak verkregen voor de uiteindelijk te nemen maatregelen. De volgende fase betreft het ontwerp van het systeem. Bij toepassing van fysieke maatregelen (BFA’s) moet bij de vormgeving, de inrichting en de werking van het systeem rekening worden gehouden met bestaande regelgeving, richtlijnen en aanbevelingen. Het gaat dan onder andere om de passeerbaarheid van de BFA, de herkenbaarheid van de BFA door bestrating of markering en eisen betreffende afmeting, zichtbaarheid, constructie, vormgeving, veiligheid en milieu. Waar mogelijk, moet worden aangesloten op de eisen voor verkeersregelinstallaties (VRI’s). Voordat de voorzieningen voor selectieve detectie worden gekozen, is overleg met hulpdiensten uit de regio noodzakelijk. In verband met de toegankelijkheid van nood- en hulpdiensten is calamiteitenbediening vereist. De laatste fase betreft de implementatie en het beheer van het systeem. Belangrijk is dat de wegbeheerder de goede werking van het systeem kan aantonen bij aansprakelijkheidsclaims. Bij risicoaansprakelijkheid zullen onzekerheden en discussies ontstaan waarbij de beheerder nalatigheid kan worden verweten. Een gedegen ontheffingenbeleid is gewenst. Bij het opstellen van een reglement voor het ontheffingenbeleid spelen aspecten als uitvoerbaarheid, jurisprudentie en doel van de maatregel een belangrijke rol. In de bijlagen van deze publicatie staan een raamwerk ontheffingsreglement en nadere bepalingen voor ontheffingen. De doelgroep van deze publicatie is verkeerskundige adviseurs of projectleiders (in dienst van gemeenten) die het proces moeten gaan begeleiden en/of aansturen. (Author/publisher)

Request publication

1 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20090205 ST S
Source

Ede, C.R.O.W kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur, 2009, 96 p., 14 ref.; Publicatie ; No. 268 - ISBN 978-90-6628-522-4

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.