Selectieve toegang en doseren : aanbevelingen voor fysieke wegafsluitingen.

Author(s)
-
Year
Abstract

Het weren van doorgaand verkeer met behulp van Beweegbare Fysieke Afsluitingen (BFA’s) is een zeer effectieve maatregel. CROW-publicatie 175 geeft aanbevelingen en tips voor een juist gebruik van BFA’s, die worden ingezet om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid te verbeteren. De uitgave is een volledige herziening van CROW-publicatie 113 ‘Inrijden verboden’ uit 1997. Verhoging van de kwaliteit van de leefomgeving in (oude) binnensteden is een bekend argument om het verkeer in winkelgebieden beperkt toegang te verlenen. Het weren van ‘gebiedsoneigen verkeer’ kan uiteraard met borden worden geregeld. Maar handhaving levert nog wel eens problemen op. Immers, welk verkeer is gebiedseigen en welk gebiedsoneigen? Beweegbare Fysieke Afsluitingen kunnen hier een uitkomst bieden door geselecteerd verkeer, eventueel op geselecteerde tijden toe te laten. De in de grond verzonken afsluitingen zijn er in twee typen: de verticaal beweegbare palen en de scharnierende piramides of drempels. Ook buiten de bebouwde kom is inmiddels ervaring opgedaan met BFA’s. Doel is hier in de regel het verkeer te doseren. Vaak is bovendien sprake van rechte, smalle polder- en landwegen waar hard wordt gereden. De fysieke afsluitingen dienen hier ook als snelheidsremmende maatregel. De publicatie gaat verder in op herkenbaarheid, bebording, passeerbaarheid, veiligheid, bediening, detectie, beheer, beleid, ontheffingen en technische systemen. (Author/publisher)

Request publication

1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20021592 ST S
Source

Ede, C.R.O.W kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur, 2002, 84 p., 13 ref.; Publicatie ; No. 175 - ISBN 90-6628-376-9

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.