Slim inzetten social media voor Verkeersmanagement.

Author(s)
Egeraat, M. van Phaff, R. & Dries, S. van den
Year
Abstract

Weggebruikers delen steeds vaker real-time informatie over het verkeer op sociale media zoals Facebook en Twitter. Denk bijvoorbeeld aan een automobilist die in de file staat en een foto twittert van een ongeval. In De Innovatiecentrale is in het najaar van 2016 een pilot gestart om in een real life omgeving te onderzoeken in hoeverre het gebruik van social media de wegverkeersleiders kan helpen en een aanvulling is op de huidige werkwijze. Een wegverkeersleider bewaakt en geleidt de verkeersstromen op de rijkswegen in het beheersgebied op basis van camerabeelden en geautomatiseerde systemen. Bij onder meer grote drukte, ongevallen en werkzaamheden onderhoudt de wegverkeersleider contacten met hulpdiensten, wegbeheerders en andere instanties en zorgt ervoor dat incidenten op de (snel) weg veilig afgehandeld. In de pilot is onderzocht hoe data uit social media gefilterd en ontsloten kan worden en in welke situaties real-time berichtgeving van sociale media waardevol is voor de wegverkeersleiders. Daartoe is in samenwerking met PublicSonar, een bedrijf dat hier in gespecialiseerd is, een technologie ontwikkeld waarmee de wegverkeersleiders van Rijkswaterstaat deze berichten van sociale media filteren. Deze pilot is gestart met een case study waarvoor honderd duizenden berichten zijn geanalyseerd om de informatiewaarde te beoordelen. Dit is dus een data studie geweest. In deze studie worden de challenges besproken die zich bij real time sociale media monitoring voor het operationele proces voordoen. Een uitgebreide referentielijst is aan het einde toegevoegd. Met dit onderzoek zijn de volgende doelstellingen beoogd: • Bepalen in welke situaties real-time berichtgeving van sociale media waardevol kan zijn voor de wegverkeersleiders; • Vaststellen hoe in dergelijke situaties berichtgeving van sociale media gefilterd moet worden en hoe deze berichtgeving het best voor de wegverkeersleiders kan worden ontsloten; • Het vergroten van het bewustzijn bij medewerkers van de verkeerscentrale dat én hoe berichtgeving van sociale media hen kan ondersteunen in hun dagelijks werk; • Identificeren van de randvoorwaarden waarbinnen sociale media als real-time informatiebron op een structurele wijze kan worden geïntegreerd in het werkproces van de wegverkeersleider. (Author/publisher)

Publication

Library number
20170567 ST [electronic version only]
Source

Tijdschrift Vervoerswetenschap, Vol. 53 (2017), No. 2 (juli), p. 24-27, 3 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.