Slimmer aansturen van Adaptive Cruise Control-systemen.

Author(s)
Wang, M. Hoogendoorn, S. Arem, B. van & Daamen, W.
Year
Abstract

Adaptive Cruise Control of ACC valt onder de Advanced Driver Assistance Systems, systemen die de bestuurder ondersteunen bij het uitvoeren van de rijtaak. De systemen hebben de potentie de veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid van ons verkeerssysteem fors te verbeteren. In Europa, de VS en Japan wordt dan ook hard gewerkt aan het ontwikkelen van nieuwe Driver Assistance-modellen en -prototypen. Onderzoekers hebben de afgelopen drie decennia veel vooruitgang geboekt, getuige de verschillende commerciële ACC-systemen die zijn opgeleverd. Maar bij elke technologische stap vooruit, dienen zich ook wetenschappelijke uitdagingen aan. Hoe kun je de nieuwe technologie, zoals sensing en communicatie, slim toepassen ? Hoe om te gaan met de nieuwe eisen die er aan de ACC-systemen worden gesteld ? Een voorbeeld: eerst ging het bij ACC alleen om het rijcomfort (automatisch afstand houden), maar tegenwoordig is ook zuinig rijden een belangrijk doel. Hoe kun je algoritmes ontwerpen die meerdere doelstellingen realiseren ? In dit onderzoek is specifiek op die laatste vraag ingegaan. Er is een nieuw ‘raamwerk’ ontwikkeld voor het ontwerpen van verschillende typen ACC. Naast het gewone ACC, gaat het om de ecologische ACC (EcoACC) die zuinig rijden ondersteunt en om de coöperatieve ACC (C-ACC) voor coöperatieve rijconcepten. (Author/publisher)

Publication

Library number
20150130 ST [electronic version only]
Source

NM Magazine, Vol. 10 (2015), No. 1, p. 34-36

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.