Snelhedenbeleid voor elektrische voertuigen : een quick scan.

Author(s)
Hoen, A.
Year
Abstract

De Minister van Infrastructuur en Milieu heeft toegezegd om aan te geven in hoeverre het verhogen van de maximumsnelheid op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht (het deel met trajectcontrole) voor volledig elektrische voertuigen (EV’s) kan bijdragen aan de versnelde adoptie van deze auto’s. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft het PBL daarop verzocht aan te geven wat bestaand onderzoek zegt over de invloed van een exclusieve (hogere) maximumsnelheid op snelwegen op de voorkeur voor EV’s. In lijn met het verzoek richten we ons in deze quick scan uitsluitend op de vraag of bestaand wetenschappelijk onderzoek ons vertelt hoe, en in welke mate, snelhedenbeleid de waardering van (potentiële) gebruikers van EV’s kan beïnvloeden. Voor een goede beoordeling van het nut van snelhedenbeleid voor EV’s zouden ook andere aspecten moeten worden onderzocht zoals de omvang van verminderde milieuschade, het effect opg eluidoverlast en verkeersveiligheid en de inpasbaarheid van een dergelijke maatregel. (Author/publisher)

Publication

Library number
20150199 ST [electronic version only]
Source

Den Haag, Planbureau voor de Leefomgeving PBL, 2015, 5 p., 17 ref.; PBL-notitie

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.