Snelheidsbegrenzing van bestelwagens en lichte trucks : effecten op milieu en economie. Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Novem.

Author(s)
Dings, J.M.W. Dijkstra, W.J. & Metz, D.
Year
Abstract

Since 1994 the maximum speed of EU heavy trucks (> 12 tonnes) and buses has been limited to 89 and 100 km/h respectively. This is a consequence of a Directive which has been adopted primarily for safety and environmental reasons. The Dutch haulier organisations have indicated that they consider an extension of the speed limiter obligation to delivery vans and light trucks as a viable option for improvement of their environmental performance. This report gives a broad overview of the effects of this measure in the Netherlands on the environment, road safety, vehicle deterioration and travel time. After financial valuation and addition of all effects it appears that the speed limitation is about a budget neutral measure on business level, and a very attractive (cost effective) option on a macro-economic level. The benefits at macro-level amount to about euro 90 million as a result of a better environment and a lower fuel consumption, less accidents and less deterioration of the vehicles. In addition, obligatory speed limitation of vans might lead to less abuse of the low tax rates on these vehicles (a typical Dutch problem). Probably the Netherland can introduce an obligation for speed limiters on vans by theirselves, via the fiscal conditions for these vehicles. For light trucks, EU wide action is probably the only way to introduce such an obligation. (Author/publisher) Nederlandse abstract: Om veiligheids- en milieuredenen is de maximumsnelheid van zware trucks (> 12 ton) en bussen inds 1994 in EU-verband verplicht begrensd op 89 resp. 100 km/u. De Nederlandse branche-organisaties in het beroepsgoederenvervoer over de weg hebben aangegeven dat zij uitbreiding van de begrenzerplicht naar lichte trucks en bestelwagens zien als kansrijke maatregel om haar milieubelasting terug te dringen. Dit rapport geeft een breed overzicht van de effecten van invoering van deze maatregel in Nederland op milieu, veiligheid, voertuigslijtage en reistijd. Na financiële waardering en saldering van kosten en baten blijkt dat begrenzing van bestelwagens op 100 en lichte trucks op 90 km/u bedrijfseconomisch grofweg kostenneutraal is en macro-economisch uitgesproken gunstig. De macrobaten als gevolg van een beter milieu en minder brandstofverbruik, ongevallen en slijtage liggen in de orde van ƒ200 miljoen per jaar. Daarnaast kan begrenzing van bestelwagens flink bijdragen aan vermindering van het oneigenlijke (privé)-gebruik van het goedkope 'grijze' kenteken. Waarschijnlijk kan Nederland op eigen houtje de bestelwagens wél en de lichte trucks níét verplicht laten voorzien van een snelheidsbegrenzer. (Author/publisher)

Request publication

2 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
C 29114 [electronic version only] /15 /10 /
Source

Delft, CE Oplossingen voor milieu, economie en technologie, 1998, 60 + XV p., 33 ref.; 97.4127.038

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.