Snelheidsbordendatabank voor snelheidsbeheer : technische en beleidsvoorbereidende aspecten.

Author(s)
Vlassenroot, S. De Baets, W. Vandenberghe, W. & De Mol, J.
Year
Abstract

Een belangrijke drempel bij het gebruik van in-voertuig aanwezige (Intelligente Transportsystemen) ITS is het ontbreken van correcte weginformatie. In navolging van de diverse gehouden pilootprojecten in Europa werd de aanzet gegeven om onderzoek te doen naar de ontwikkeling van een snelheidsdatabase en hoe deze informatie naar de voertuigen moet worden gestuurd. Binnen het Europees project SpeedAlert werd een functioneel kader opgesteld om in-voertuig snelheidsinformatie mogelijk te maken. Dit kader houdt rekening met de huidige technische mogelijkheden en speelt in op de mogelijkheden van in-voertuigsystemen die interactief reageren met de weginfrastructuur en andere relevante actoren. Binnen het functioneel kader van snelheidsinformatie moet rekening worden gehouden met volgende aspecten: data collectie, genereren & updates, dataproces en verwerking, communicatie infrastructuur, communicatie interface en de snelheidsinformerende applicatie. Verschillende ITS systemen hebben correcte snelheidsinformatie nodig. Op basis van de kwaliteitskarakteristieken worden bepaalde prioriteiten naar voorgeschoven die moeten gerealiseerd worden. Deze aanbevelingen en richtlijnen werden opgemaakt op basis van meningen en visies van diverse stakeholders (industrie, gebruikersgroepen, overheid). In een volgende stap wordt kort weergegeven hoe de Vlaamse Overheid stappen neemt om informatie te verkrijgen en welke onderzoeksinitiatieven er worden (werden) genomen i.v.m. ITS. Hieruit blijkt dat Vlaanderen nog aan het prille begin staat ivm ITS gebruik en onderzoek. Op basis van voorgaande initiatieven en onderzoeken kunnen er enkele aanbevelingen geformuleerd worden voor Vlaanderen. Aangezien het maken van een snelheidskaart en het voorzien van snelheidsinformatie een Europese aangelegenheid wordt (qua richtlijnen) is het toch van belang dat Vlaanderen – gezien de investering in de bordendatabank – hierop tijdig inspeelt. Deze aanbevelingen moeten dan ook geplaatst worden binnen deze Europese context. Deze aanbevelingen kaderen vanaf het creëren van een coherente classificatie van snelheden, de collectie van data tot hoe de overheid diverse initiatieven kan ondersteunen. (Author/publisher)

Request publication

2 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20101395 ST [electronic version only]
Source

Diepenbeek, Steunpunt Mobiliteit en Openbare Werken, Verkeersveiligheid, 2010, 51 p., 26 ref.; Rapportnummer RA-MOW-2009-007

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.