Het voorliggende rapport is het eindresultaat van de evaluatie van de praktijkproef met een snelheidsslot en een snelheidsmonitor, uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS). De voorbereiding van de praktijkproef, de praktijkproef zelf en de evaluatie van de praktijkproef heeft plaatsgevonden in de periode juni 2010 tot maart 2012. Het doel van het project luidde: Inzicht verkrijgen in de verkeersveiligheidseffecten en de randvoorwaarden voor de inzet van een snelheidsslot en snelheidsmonitor voor grove verkeersovertreders. Om deze doelstelling te verwezenlijken, is een praktijkproef gedaan met het snelheidsslot en de snelheidsmonitor in de provincies Zuid-Holland en Noord-Holland. Van de doelgroep, de grove verkeersovertreders, is getracht zoveel mogelijk deelnemers te werven op basis van vrijwilligheid. In totaal hebben 51 deelnemers de praktijkproef volledig gedaan. De voertuigen van de deelnemers zijn uitgerust met een snelheidsslot of snelheidsmonitor. Door middel van een voormeting (wel meten, geen feedback/begrenzen), hoofdmeting (meten, feedback en begrenzen), en nameting (wel meten, geen feedback/begrenzen) is vergeleken hoe wordt gereden met en zonder systeem. Op basis van (veranderingen in) gedragsindicatoren – zowel kwantitatief geregistreerd door de systemen als kwalitatief met interviews en enquêtes – is een beeld verkregen van de effecten op de verkeersveiligheid en de randvoorwaarden voor de inzet van een snelheidsslot en snelheidsmonitor voor grove verkeersovertreders. (Author/publisher)
Abstract