De kwaliteit van wegen verbeteren en tegelijkertijd de inrichting versoberen. Dat klinkt tegenstrijdig, maar dat hoeft niet zo te zijn. Inzicht is nodig in welke inrichtingselementen nodig zijn om de weggebruiker optimaal te faciliteren en te voldoen aan de belangrijkste beleidsthema’s in verschillende wegsituaties. Soms kan het met minder, en soms moet het meer. Veel wegbeheerders worstelen met deze vraag en de provincie Overijssel heeft dit onderwerp voortvarend opgepakt. In potentie sobere en doelmatige inrichtingsvarianten zijn bedacht voor vier wegsituaties (kruispunten, rotondes, bochten en rechte wegvakken) in virtuele ontwerpsessies met experts (iRoom). Op twee daarvan (kruispunten, rechte wegvakken) is vervolgens ook het gedrag en de beleving van weggebruikers onderzocht in de praktijk. Eerste resultaten laten zien dat sober en doelmatig samen kunnen gaan. Deze paper beoogt de discussie over dit onderwerp verder op gang te brengen met als doel kennis over sobere en doelmatige weginrichting door te laten stromen naar richtlijnen voor het ontwerp en de inrichting van provinciale wegen. (Author/publisher)
Abstract