Speed-pedelecongevallen : hoe ontstaan ze, waar gebeuren ze en hoe zijn ze te voorkomen?

Author(s)
Stelling-Konczak, A. Davidse, R. Duijvenvoorde, K. van Louwerse, R. Boele-Vos, M. Doumen, M. & Algera. A.J.
Year
Abstract

Gezien de toename van het aantal speed-pedelecs in Nederland is het goed te weten hoe met deze voertuigen in het verkeer wordt omgegaan en tot welk type ongevallen het gebruik van speed-pedelecs leidt. Observatiestudies van natuurlijk rijgedrag hebben een eerste inzicht gegeven in het gedrag van speed-pedelecrijders en de omgang met speed-pedelecs in het verkeer. Deze SWOV-dieptestudie naar ongevallen met speed-pedelecs geeft inzicht in het soort ongevallen dat gebeurt en in de factoren die een rol spelen bij het ontstaan en de afloop van deze ongevallen. Het SWOV-team voor diepteonderzoek heeft 29 speed-pedelec­ongevallen onderzocht. Deze ongevallen zijn samen te vatten in vijf subtypen met een bijbehorend ‘prototypisch’ scenario. In het kort zijn dit: * Speed-pedelecrijder verliest controle door glad, vuil of kapot wegdek; * Speed-pedelecrijder botst met een obstakel; Speed-pedelecrijder neemt risico’s waardoor een botsing volgt met een andere weggebruiker of een val als gevolg van een noodmanoeuvre die de speed-pedelecrijder moet uitvoeren; * Andere weggebruiker neemt risico’s waardoor de speed-pedelecrijder in botsing komt met een andere weggebruiker of ten val komt als gevolg van een uitwijkmanoeuvre of een botsing tegen een obstakel; * Speed-pedelecrijder rijdt op een onoverzichtelijk of complex kruispunt waar een botsing volgt met een andere weggebruiker. De scenario’s laten zien hoe dergelijke speed-pedelec­ongevallen ontstaan en welke aspecten van infrastructuur, gedrag en voertuig daarbij een rol spelen. Deze kennis kan richting geven aan beleid om het gebruik van speed-pedelecs zo veilig mogelijk te maken; voor de speed-pedelecrijders en hun medeweggebruikers. Dit beleid raakt onder meer aan de discussie over de plaats op de weg, mogelijkheden om de snelheidsverschillen tussen speed-pedelecrijders en mede­weggebruikers te beperken, en een veilige inrichting van fietspaden en fiets-/bromfietspaden.

Publication

Library number
20210755 ST [electronic version only]
Source

Den Haag, SWOV - Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, 2021, 26 p., ref.; R-2021-19

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.